Naujienos
„Vaayu“ ataskaita: pirkti naudotus daiktus „Vinted“ – geresnis pasirinkimas klimatui nei nauji pirkiniai
Didžiausia Europos internetinė naudotų mados prekių
tarpusavio prekybos platforma „Vinted“ paskelbė savo pirmosios poveikio
klimatui ataskaitos
rezultatus. Išsamią ir nepriklausomą analizę atliko klimato technologijų
startuolis „Vaayu“. Ataskaitoje pateikiama,
kokį poveikį klimatui daro naudotų daiktų prekyba „Vinted“, lyginant su naujų
prekių pirkimu.
Per 2021 ir 2022 m.
parengtos ataskaitos duomenimis, perkant mados prekes iš antrų rankų per „Vinted“, užuot pirkus
naujas, sutaupoma emisijų, vidutiniškai siekiančių 1,8 kilogramo anglies
dioksido ekvivalento (kgCO₂e) už vieną daiktą. Tai reiškia, kad 2021 m. „Vinted“ platformoje buvo
sutaupytas anglies dioksido emisijų kiekis, siekiantis 453 kilotonas CO₂e –
maždaug toks pat emisijų kiekis sukuriamas per 275 tūkst.[1]
skrydžių iš Londono į Los Andželą ir atgal. Tai rodo, kad mados prekių iš antrų
rankų pirkimas „Vinted“ platformoje gali būti mažiau žalingas klimatui nei
naujų daiktų įsigijimas.
Šiam tyrimui
„Vaayu“ taikė gyvavimo ciklo vertinimo (angl. Life Cycle Assessment, LCA)
metodą, kad išanalizuotų pusę milijardo sandorių, taip pat 350 000 „Vinted“
narių įžvalgas apie jų apsipirkimo elgseną. Tai leido sudaryti didžiausią visų
laikų pirminį duomenų rinkinį apie naudotų daiktų prekybą internete.
Tyrimo autoriai vertino „Vinted“ parduodamų produktų anglies dioksido emisijas nuo pagaminimo iki pristatymo (angl. cradle-to-consumer)[2]; kaip dažnai „Vinted“ nariai išvengė naujo daikto įsigijimo, pirkdami naudotą „Vinted“; taip pat anglies dioksido emisijų kiekį, kurį išskiria pristatymas, pakavimas ir „Vinted“ veiklos.
Siekis paversti naudotus daiktus pirmuoju pasirinkimu visame pasaulyje
Ataskaitoje taip
pat įvertinta, kaip „Vinted“ sekasi siekti savo misijos – penktadalis pirkėjų
pirmenybę jau teikia naudotoms prekėms. Nors beveik pusė pirkėjų (47 proc.)
naudojasi „Vinted“ dėl įperkamumo, 20 proc.
teigė, kad juos motyvuoja aplinkosaugos ir socialiniai klausimai, o tai rodo,
kad nariai vis labiau vertina pirkimo poveikį. Be to, 20 proc. pirkėjų vis tiek
būtų pasirinkę pirkti naudotą prekę, net jei analogiškas naujas daiktas
kainuotų beveik tiek pat.
„Mada daro didelę žalą aplinkai, todėl mūsų misija pagrįsta įsitikinimu, kad perpardavimas yra vienas iš sprendimų[3], kaip kovoti su šia problema. Mums, kaip tarpusavio prekybos platformai, šiuo metu tai reiškia du dalykus. Pirma, skatinti mūsų narius pirkti ne naujus, o naudotus daiktus, kad išvengtume naujų daiktų gamybos sukuriamų emisijų. Antra, padėti žmonėms pamatyti ir suprasti jų turimų daiktų vertę. Remdamiesi šia išsamia analize, džiaugiamės galėdami įrodyti, kad naudotų daiktų pirkimas „Vinted“ yra naudingesnis klimatui pasirinkimas nei nauji pirkiniai. Pasinaudosime šios analizės išvadomis, kad galiausiai padėtume „Vinted“ ir mūsų nariams pakeisti mados vartojimo įpročius ir ateityje toliau mažinti neigiamą mados poveikį klimatui“, – teigia „Vinted“ generalinis direktorius Thomas Plantenga.
Daugiau nei 1 iš 3 sandorių užkirto kelią naujo daikto pirkimui
Norėdama apskaičiuoti išvengtą emisijų kiekį, „Vaayu“ įvertino „Vinted“ platformoje įsigytų daiktų pakeitimo rodiklį, t. y. daiktų, kurie kitu atveju būtų buvę pirkti nauji, jei nebūtų pirkti „Vinted“ platformoje, dalį. Bent 39 proc. „Vinted“ sudarytų sandorių „pakeitė“ naują daiktą – tai vidutiniškai sutaupė 1,8 kg CO₂e už vieną „Vinted“ pirktą naudotą daiktą.
„Vinted“
nariai renkasi paštomatus
Nors pristatymai
sudaro didžiausią „Vinted“ veiklos išmetamo anglies
dioksido kiekio dalį (96 proc.), ataskaitoje nurodyta, kad pirmenybė PUDO
(siuntų atsiėmimo ir išsiuntimo, angl. pick-up, drop-off) terminalams padėjo
sumažinti pristatymo metu išskiriamas anglies dioksido emisijas.
Beveik trys
ketvirtadaliai (73 proc.) „Vinted“ atliktų sandorių buvo
pristatyti į atsiėmimo ir išsiuntimo punktą, o tai 62 proc. sumažina emisijų
kiekį, palyginti su pristatymu į namus. Be to, 62 proc. pardavėjų pakartotinai
panaudojo siuntų pakuotes – tai leido pasiekti 70 proc. mažesnes emisijas nei
kaskart naudojant naujas pakuotes.
Kartu su pernai pristatytu siuntimo paslaugų verslu „Vinted Go“, organizacija planuoja ir toliau populiarinti PUDO ir taip mažinti neigiamą siuntų pristatymo poveikį aplinkai. „Vinted Go“ siekia iki metų pabaigos Prancūzijoje įrengti daugiau nei 2 000 siuntų atsiėmimo ir išsiuntimo taškų.
„Ataskaita rodo, kad mūsų nariai gali didžiuotis savo veiksmais, o mes galime didžiuotis, kad „Vinted“ platformoje, lyginant su naujų daiktų rinka 2021 m., buvo sutaupytas ženklus kiekis emisijų, net ir atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip pertekliniai pirkiniai. Taip pat matome ir daug tobulintinų sričių, kurioms skirsime daugiausia dėmesio savo būsimoje klimato strategijoje. Tuo pačiu skatinsime savo narius ir toliau įvertinti drabužių vertę bei padėti juos ilgiau išlaikyti apyvartoje“, – komentuoja vyresnioji „Vinted“ tvarumo direktorė Marianne Gybels.
„Šiuo metu esame svarbiame lūžio taške. Prognozuojama, kad 2030 m. mados sektoriuje bus išmetama 2,1 mlrd. metrinių tonų anglies dioksido. Nors šią neatidėliotiną grėsmę mūsų planetai galima sumažinti pasitelkus žiedinius verslo modelius, pavyzdžiui, pakartotinę prekybą, pirmiausia turime suprasti jų poveikį. Didžiuojamės galėdami bendradarbiauti su tokiu novatorišku verslu kaip „Vinted“, teikdami patikimus ir tikslius duomenis apie anglies dioksido kiekį. Tam naudojame pirmąją pasaulyje „Vaayu“ patentuotą dirbtinio intelekto technologiją ir geriausios praktikos LCA metodologiją, kad galėtume duomenimis pagrįsti verslo strategiją ir skatinti žiedinį principą. Be to, surinkę didžiausią iki šiol pirminių duomenų rinkinį apie naudotų prekių pirkimą internetu, galime geriau suprasti, kokį potencialą taupyti išmetamųjų teršalų kiekį turi pakartotinė prekyba", – teigia „Vaayu“ generalinė direktorė ir viena iš įkūrėjų Namrata Sandhu.
Daugiau informacijos:
Martynas
Pasiliauskas, „Integrity PR“
+370
620 41065 / martynas@integrity.lt
Apie
tyrimą
Apimtis
ir laikotarpis: tyrime daugiausia dėmesio skiriama „Vinted“ platformos poveikiui ir, taikant LCA metodą (žr.
toliau), atliekama lyginamoji bendro poveikio klimatui analizė, jei 2021 m.
vietoj naujų drabužių būtų perkamos mados prekės iš antrų rankų „Vinted“ platformoje.
Pagrindiniai
duomenų šaltiniai: tyrime išanalizuota daugiau nei pusė milijardo sandorių
atliktų 2021 m. ir įžvalgos iš 2,4 mln. „Vinted“ naudotojų iš 8 šalių (Europoje ir Jungtinėje Karalystėje). Šios
apklausos buvo atliktos 2022 m. pavasarį (gegužę) ir rudenį (lapkritį), o
atsakymų dažnis siekė 10,8 procento. Tai yra iki šiol (2022 m. gruodžio mėn.)
didžiausias pirminių duomenų apie pirkinių iš antrų rankų internetu poveikį
klimatui rinkinys.
LCA:
gyvavimo
ciklo vertinimas (LCA) – tai geriausios
praktikos metodologija, skirta įvertinti gaminio ar proceso poveikį aplinkai
visuose jo gyvavimo ciklo etapuose – nuo atsiradimo
ir naudojimo iki galutinio pašalinimo. Tačiau yra labai nedaug tyrimų,
kuriuose, remiantis pirminio naudojimo, perpardavimo ir pristatymo duomenimis,
būtų vertinamas realus daiktų iš antrų rankų pirkimo ir pardavimo poveikis
klimatui.
Išvengiamas
emisijų kiekis: šioje analizėje išvengtas emisijų kiekis – tai anglies dioksido kiekio dalis, kurios išvengiama dėl
to, kad klientai perka naudotus produktus „Vinted“, užuot pirkę naujus kitur. Išvengiamas emisijų kiekis, perkant
daiktą iš antrų rankų, priklauso nuo šių veiksnių:
-
Emisijų, susidarančių gaminant pirminį daiktą, kurių „išvengiama“;
-
Pristatymo, pakavimo ir operacijų metu sukuriamos emisijos,
kurios yra „pridedamos“;
-
Ar „Vinted“ įsigyta naudota prekė iš
tikrųjų pakeitė naują prekę kitoje vietoje (pakeitimo rodiklis).
Naudojimo
motyvai. Klausimas: kokia yra pagrindinė priežastis, dėl kurios įsigijote šį
produktą „Vinted“, o ne naują? Atsakymai:
-
47 proc. teigė, kad labiau patinka pirkti naudotus daiktus,
nes jie pigesni nei nauji
-
25 proc. teigė, kad naršė „Vinted“ ir tam tikra prekė juos sudomino
-
20 proc. teigė iš principo besirenkantys pirkti naudotus
daiktus
-
7 proc. teigė, kad prekę pirko, nes ji buvo itin pigi ir
dėl to žmonės nemato finansinės rizikos
Naudotos
prekės – pirmas pasirinkimas. Klausimas: įsivaizduokite, kad šį
daiktą galėtumėte įsigyti visiškai naują už beveik tokią pačią kainą kaip ir
naudotą. Kaip elgtumėtės?
-
37 proc. norėtų nusipirkti visiškai naują daiktą
-
32 proc. tikriausiai pirktų visiškai naują daiktą
-
12 proc. galbūt pirktų visiškai naują daiktą, bet nėra tuo
užtikrinti
-
14 proc. tikriausiai pirktų naudotą daiktą
-
6 proc. vis tiek pirktų naudotą daiktą
Pakeitimo
norma. Ši buvo apskaičiuota pirmiausia paklausus „Jei nebūtumėte radę šio
daikto „Vinted“ svetainėje, ar būtumėte
nusipirkę šį ar panašų daiktą visiškai naują?“ Rezultatai buvo pakoreguoti, atsižvelgiant į
skirtingas produktų kategorijas, „Vaayu“ taikė konservatyvią metodiką, o
atsakymai buvo filtruojami, kad būtų atsižvelgta į pernelyg teigiamus
atsakymus, taip pat į papildomus ir vadinamuosius „impulsyvius“ pirkimus.
Tačiau kita pirkėjų elgsena nebuvo išsamiai analizuojama, todėl negalima daryti
išvadų apie likusius pirkinius.
Daugiau informacijos apie „Vinted“ klimato poveikio ataskaitą rasite čia: Company.vinted.com/sustainability.
Apie „Vinted“
„Vinted“ yra didžiausia Europoje internetinė naudotų mados prekių prekybos platforma. Šiuo metu platforma turi augančią didesnę nei 80 mln. narių bendruomenę 18 skirtingų rinkų Europoje ir Šiaurės Amerikoje. „Vinted“, kurios misija – paversti naudotus daiktus pirmuoju pasirinkimu visame pasaulyje, leidžia žmonėms vieniems iš kitų pirkti ir parduoti naudotus drabužius ar kitus daiktus, taip jiems suteikiant antrą ar trečią gyvenimą.
„Vinted“ buvo įkurta 2008 metais Lietuvoje ir 2019 metais tapo pirmuoju šalies vienaragiu. Šiandien „Vinted“ centrinis biuras įsikūręs Vilniuje, su biurais Berlyne, Hamburge, Amsterdame ir Prahoje. Bendrovėje šiuo metu dirba daugiau nei 1500 profesionalų. Į „Vinted“ yra investavusios šešios rizikos kapitalo bendrovės: „Accel Partners“, „Burda Principal Investments“, „EQT Growth“, „Insight Venture Partners“, „Lightspeed Venture“ ir „Sprints Capital“.
Apie „Vaayu“
„Vaayu“ – tai pirmoji pasaulyje automatizuota anglies dioksido programinė įranga, leidžianti mažmenininkams apskaičiuoti ir sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį realiuoju laiku. Ji tai daro naudodama patentuotą dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi technologiją, kad surinktų įžvalgas iš gamybos, pardavimo, logistikos ir, naudodama savo patentuotą daugiau nei 600 000 duomenų taškų duomenų bazę, pateiktų mažmenininkams išsamią informaciją apie visą jų tiekimo grandinę.
2020
m. įkurta „Vaayu“ dirba su daugiau nei 50
pasaulinių prekių ženklų, įskaitant „Klarna“,
„Missoma“, „Lick“, „Ace & Tate“
ir „Wunderman
Thompson Commerce“. „Vaayu“ buvo pripažinta vienu iš
„TIME‘s 2022 Best Innovations“, „Fast Company“ 2022 m. „Next Big Things in Tech“ ir taip pat laimėjo
„Europas“ 2022 m. „Hottest
Climate Tech/Sustainability Startup“ apdovanojimą. Iki 2030 m. „Vaayu“ siekia padėti mažmenininkams kolektyviai sumažinti vieną
gigatoną anglies dioksido emisijų.
[1] Tai prilygsta 274 545,5 skrydžiui iš Londono
(JK) į Los Andželą. „The Guardian“
[2] Apima visus produkto etapus nuo gamybos iki
platinimo.