Naujienos
Už lango – pusnys, o Lietuvos krevečių ūkyje – tropikai
Šviežių krevečių užsimanę ir jų Lietuvoje neradę gurmanai įsuko verslą,
kuris šiandien stebina ne tik savo pobūdžiu, bet ir sėkme. Netoli Rumšiškių
įsikūrusiame „Local Ocean“ ūkyje, didžiuliuose baseinuose, naudojant tropinių
vandenynų vandens kopijavimo technologiją, auginamos krevetės, kurių auganti paklausa
jau skaičiuojama tonomis.
„Local Ocean“ vadovas Algirdas Krupskis pristatydamas
krevečių ūkį pabrėžia, kad ši idėja kilo ne tik iš gurmaniškų, bet ir
ekologinių paskatų. „Pasidomėję, kaip krevetės auginamos Azijos, Pietų Amerikos
žemynuose, buvome šokiruoti, kokią žalą aplinkai ir visuomenei daro ten esantys
masiniai krevečių ūkiai. Todėl nusprendę Lietuvoje įkurti krevečių ūkį,
ypatingą dėmesį skyrėme tvarumui, ekologijai ir perdirbimui. Nuo nulio
pastatėme 1500 kvadratinių metrų ūkį, kuris neturi neigiamo poveikio aplinkai,
o auginamos krevetės yra ekologiškos,
nenaudojami jokie antibiotikai, augimo hormonai ir chemikalai“, – sako A.Krupskis.
2017-aisiais krevečių ūkį pradėję statyti lietuviai
daugelį mėnesių užsiėmė bandymais, tyrimais ir ieškojimais. Pagaliau pavykus užauginti pardavimui tinkamų vėžiagyvių, praėjusių
metų pradžioje „Local Ocean“ žengė į rinką: šviežiomis lietuviškomis
krevetėmis imta prekiauti įmonės interneto svetainėje, taip pat ekologiškose
krautuvėlėse, o dabar ir didžiosiose prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse
Parduotuvėse lietuviškos krevetės išgraibstomos akimirksniu
Lietuviškų krevečių augintojai džiaugiasi, kad 2020-ųjų
gruodis buvo rekordinis: mėnesio pardavimai išaugo net apie 10 kartų. Prie to
prisidėjo ir nauja partnerystė su lietuvišku prekybos tinklu „Maxima“. Būtent
nuo gruodžio lietuviškų krevečių galima įsigyti didžiosiose „Maxima XXX“ formato
parduotuvėse.
Pasak A. Krupskio, lietuviškas prekybos tinklas
pasirinktas dėl kelių priežasčių: „Tai – didžiausias prekybos tinklas, visoje
Lietuvoje turintis skirtingų kategorijų parduotuves. Be to, pastebime, kad
„Maxima“ didina aukštesnės kokybės kategorijos prekių pasiūlą, taigi Lietuvos
gyventojų perkamoji galia auga ir jie nori pirkti kokybiškas, nors ir
brangesnes, prekes.“
Į „Maximos“ parduotuves keliauja maždaug trečdalis „Local
Ocean“ užauginamų krevečių „derliaus“ ir, kaip teigia „Maximos“ komunikacijos
ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė, prekyboje neužsibūna –
žmonės jas išperka per kelias dienas.
„Jūros gėrybių paklausa Lietuvoje auga ir kasmet jų pardavimai
ūgteli po daugiau nei dešimtadalį, o kai kurių produktų – net kelis ar
keliolika kartų. Pastebime, kad pirkėjas nori išbandyti naujoves ir ypač vertina kokybiškus, šviežius produktus. Visa tai
apjungia „Local Ocean“ produkcija, o tai, kad šios ekologiškos krevetės auginamos Lietuvoje, tik dar labiau
padidina pirkėjų pasitikėjimą“, – sako E. Dapkienė.
Ji priduria, kad kiekviena naujai užsimezgusi
partnerystės su Lietuvos gamintojais prekybos tinklui yra ypatingai svarbi, nes
vietos produkcija visada buvo paklausi ir yra vertinama „Maximos“ pirkėjų.
Krevetės – jautrūs ir lepūs sutvėrimai
„Local Ocean“ vadovas A. Krupskis pažymi, kad dėl didėjančios
taršos krevečių ištekliai vandenynuose mažėja, taigi krevečių ūkių persikėlimas
į uždaras sistemas yra natūralus procesas. Tai leidžia paprasčiau patenkinti
vartotojų poreikius, be to, kai ūkiai įsikūrę arčiau vartotojo, išvengiama
transportavimo kaštų ir aplinkos taršos.
Tiesa, Europoje krevečių auginimas dar yra naujovė, nors
rinka šiame žemyne didžiulė. A. Krupskis sako, kad artimiausias jam žinomas
krevečių ūkis įsikūręs Vokietijoje. Tam didelę įtaką turi sudėtinga
technologija ir krevečių reiklumas.
„Pirmaisiais metais, kuomet kūrėme ekosistemą ir ją
tobulinome, praradome ne vieną krevečių partiją. Krevetės yra labai jautrūs ir
lepūs sutvėrimai, reaguojantys net į menkiausius pokyčius. Pavyzdžiui, be
deguonies vandenyje jos gali išgyventi tik 15 minučių, tad deguonies tiekimas į
baseinus negali niekada nutrūkti“, – paaiškina A. Krupskis.
„Local Ocean“ patalpose ištisą parą palaikoma tropinė
drėgmė ir 30 laipsnių šiluma, o vandens temperatūra nenukrenta žemiau 27
laipsnių. Krevetės auginamos 25 atskiruose vandens rezervuaruose – nuo
mažiausių, 3 kubinių metru tūrio, kuriuose krevetės aklimatizuojasi ir bręsta,
iki 54 kubinių metrų baseinų, skirtų suaugusioms krevetėms įmisti.
Vanduo čia taip pat ypatingas: jo sandara tokia pat, kaip
tropinių vandenynų, kad krevetės jaustųsi „kaip namie“. Įmonės darbuotojai visą
parą prižiūri ir realiu laiku valdo baseinų mikrobiologinę ir cheminę sudėtį,
temperatūrinį ir vandens cirkuliacijos režimus. Tad nuo natūralių sąlygų
skirtumai tik du: baseinuose nėra pavojų krevetėms keliančių plėšrūnų ir maisto
ieškoti nereikia.
Lietuvių užmojai – aprėpti visą Europą
Kaip paaiškina A. Krupskis, krevečių veisimas ir
auginimas yra dvi skirtingos veiklos, kurioms reikalingos skirtingos
technologijos. Kol kas Lietuvoje vėžiagyviai tik auginami.
Litopenaus Vannamei veislės krevečių mailius į Lietuvą
atkeliauja lėktuvais iš JAV. Pirmąsias kelias dienas gyviai aklimatizuojasi ir
adaptuojasi, o pasibaigus karantinui keliauja į pirminius auginimo rezervuarus.
Po mėnesio ūgtelėjusios krevetės perkeliamos į vidutinio dydžio talpas, dar po
mėnesio suleidžiamos į pagrindinę auginimo sistemą. Prekybai tinkamą 17–25
gramų svorį krevečių mailius pasiekia per maždaug tris mėnesius.
Kad užtikrintų nuolatinį tiekimą pirkėjams, ūkio
rezervuaruose įvairiais brandos etapais vienu metu auga per ketvirtį milijono
krevečių, o per mėnesį prekybai paruošiama apie toną šviežių krevečių.
„Local Ocean“ direktorius užsimena turintis kur kas
didesnių užmojų: jau paruošti ūkio plėtros planai, Lietuvoje numatoma imtis ir
krevečių veisimo. Naujojo ūkio pajėgumai bus penkiskart didesni nei dabartinio,
taip pat numatoma integruoti gamybos valdymo programinę įrangą, kad reikėtų
mažiau mokslinio personalo.
Didysis lietuvių tikslas – sukurti visiškai automatizuotą
gamybos procesą ir išplėsti krevečių auginimą visoje Europoje. „Į Europą iš
Azijos ir Pietų Amerikos kasmet importuojama apie 400 000 tonų krevečių, tačiau
Europoje yra tik keletas krevečių ūkių, kurie visi kartu sudėjus pagamina
mažiau nei 50 tonų krevečių per metus. „Local Ocean“ nori pakeisti šią
situaciją ir padėti verslininkams įkurti daugiau krevečių ūkių visoje Europoje,
naudojant mūsų kuriamą technologiją“, – ambicijomis dalinasi A. Krupskis.
Apie prekybos
tinklą „Maxima“
Tradicinės lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės
– mažos kainos ir platus, ypač lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti
bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių
mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų
kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje veikia daugiau nei pustrečio šimto „Maximos“
parduotuvių, kuriose dirba daugiau nei 13 tūkst. darbuotojų ir kasdien
apsilanko daugiau nei 550 tūkst. klientų.
Daugiau informacijos
Ernesta Dapkienė
„Maximos“ komunikacijos ir korporacinių reikalų
departamento direktorė
Mob. +370 611 43548
El. paštas ernesta.dapkiene@maxima.lt