Naujienos
Susirašinėjimas su sukčiais įmonei kainavo 60 tūkst. eurų: ekspertas paaiškino, kaip nusikaltėliai pergudrauja verslus
Per pirmąjį
šių metų pusmetį Lietuvoje užfiksuota beveik 8 tūkst. finansinio sukčiavimo
atvejų, rodo Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenys. Tačiau
vis dažniau nusikaltėliai taikosi ne į gyventojus, o į įmones – perimdami jų
el. paštus ar susirašinėjimus. „Citadele“ banko plėtros vadovas Romas Čereška
įspėja, kad tokie atvejai verslui kainuoja brangiausiai – vienas incidentas
gali siekti kelias dešimtis tūkstančių eurų.
Iš telefoninių skambučių – į skaitmeninę erdvę
Verslo
aplinkoje sukčiavimo metodai keičiasi itin greitai – vietoje telefoninių
skambučių vis dažniau pasitelkiami el. laiškai ar kiti skaitmeniniai kanalai,
leidžiantys taikytis į didesnes sumas. Kaip pastebi R. Čereška, tradiciniai
telefoniniai sukčiai, kurie anksčiau buvo dažniausias pavojus, šiandien sudaro
tik mažą dalį visų bandymų.
„Šiandien
vos 5 proc. sukčių bando veikti telefonu – beveik pusė jų persikėlė į
skaitmeninę erdvę. Pavojingiausi atvejai – kai perimamas įmonių susirašinėjimas
ir pakeičiami sąskaitų rekvizitai. Tokie sukčiai išnaudoja tai, ką verslai
vertina labiausiai – pasitikėjimą ilgamečiais partneriais“, – aiškina R.
Čereška.
Ekspertai atkreipia dėmesį, kad tokio tipo sukčiavimai dažnai sunkiai
pastebimi – nusikaltėliai įsiterpia į realų verslo susirašinėjimą ir veikia
itin subtiliai. Pavyzdžiui, neseniai „Citadele“ banko užfiksuotu atveju įmonė
patyrė apie 60 tūkst. eurų nuostolį. Nusikaltėliai perėmė tiekėjo el. paštą,
pakeitė sąskaitos rekvizitus ir taip nukreipė lėšas į savo sąskaitą.
„Įmonė, tikėdama, kad bendrauja su ilgamečiu partneriu, gavo pasiūlymą,
susitarė dėl sąlygų ir apmokėjo sąskaitą. Tačiau tiekėjo el. pašto dėžutė jau
buvo nulaužta – visi susirašinėjimai vyko su sukčiais. Tik nesulaukę prekių
įmonės atstovai suprato, kad pinigai nukeliavo ne ten, kur turėjo“, – pasakoja
R. Čereška.
El. pašto
perėmimai – finansiškai
skaudžiausi
Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenimis, vien per 2025
m. antrąjį ketvirtį finansiniai sukčiai iš gyventojų ir įmonių bandė išvilioti
19,4 mln. eurų, iš kurių daugiau nei 7 mln. eurų realiai pervesta į sukčių
sąskaitas. Iš viso užfiksuota daugiau nei 4,5 tūkst. sukčiavimo atvejų, o
daugiau nei pusę jų sudarė suklastoti SMS arba el. laiškai, vadinamieji fišingu
(angl. phishing).
Vis dėlto, kaip pabrėžia R. Čereška, pavojingiausi yra būtent tie
atvejai, kai apgaulė vyksta tyliai ir išmaniai.
„El. pašto perėmimai fiksuojami rečiau, bet vidutinė žala vienam atvejui
yra milžiniška – apie 30 tūkst. eurų. Tai reiškia, kad vienas sėkmingas
įsilaužimas sukčiams atneša tiek pat, kiek šimtai smulkių atakų prieš
gyventojus“, – teigia jis.
Remiantis centro duomenimis, el. pašto perėmimo atvejais per pirmą šių
metų pusmetį įmonės prarado apie 900 tūkst. eurų, o vidutinė žala – auga: antrą
ketvirtį palyginus su pirmuoju, suma padidėjo nuo 21 iki 30 tūkst. eurų. Tuo
metu telefoninio sukčiavimo nuostoliai antrąjį ketvirtį siekė vidutiniškai 11,6
tūkst. eurų vienam atvejui, o suklastotų SMS ar el. laiškų – apie 780 eurų.
Technologijos svarbios, bet viską lemia žmogaus budrumas
Augant kibernetinių grėsmių mastui, verslai vis daugiau investuoja į
saugumo sistemas, tačiau net ir pažangiausios technologijos neapsaugo nuo
žmogiško neatidumo. Sukčiai vis dažniau taikosi ne į sistemas, o į žmones –
siekia išprovokuoti skubotus sprendimus ar išnaudoti pasitikėjimą kolegomis ir
partneriais.
Pasak R. Čereškos, techninės priemonės yra tik dalis sprendimo –
didžiausią reikšmę turi kasdieniai įpročiai ir atsargumas.
„Techninės apsaugos priemonės yra būtinos, bet nepakankamos.
Pavojingiausi atvejai įvyksta dėl žmogiškojo faktoriaus – kai neatidžiai
patikrinamas laiškas ar skubant priimamas sprendimas. Todėl svarbiausia –
įmonės vidinė disciplina ir budrumas, ypač kai kalbama apie pavedimus ar
rekvizitų keitimą“, – pabrėžia R. Čereška.
Eksperto teigimu, sumažinti riziką padeda aiškios vidinės procedūros ir
nuolatinis darbuotojų švietimas. Todėl rekomenduojama:
·
visada atidžiai
tikrinti el. paštu gautų sąskaitų rekvizitus ir, kilus abejonių, pasitikslinti
duomenis patikimais kontaktais;
·
naudoti dvigubą
mokėjimų tvirtinimą, ypač apmokant dideles sumas, taip pat įdiegti automatinius
įspėjimus, pavyzdžiui, jei vykdomas mokėjimas į naują ar neįprastą sąskaitą.
·
įdiegti
daugiafaktorę autentifikaciją (MFA) prisijungiant prie el. pašto, banko ir kitų
svarbių sistemų;
·
atkreipti dėmesį,
ar suvesti sąskaitos duomenys sutampa su gavėjo vardu, pavarde ar įmonės
pavadinimu – šią patikrą dabar automatiškai atlieka visos finansų įstaigos;
·
nesidalinti
prisijungimo duomenimis, nespausti įtartinų nuorodų ir interneto banką pasiekti
tik per naršyklėje įvestą adresą;
·
turėti aiškų
incidentų valdymo planą – ką daryti ir su kuo susisiekti, jei įvyko sukčiavimo
atvejis;
·
reguliariai
darbuotojams organizuoti mokymus ir simuliuoti kibernetines atakas, kad būtų
išmokta jas laiku atpažinti.
„Ilgainiui veiksmingiausia gynyba – įmonės kultūra, kurioje kiekvienas
supranta savo atsakomybę už organizacijos finansinį saugumą“, – sako R.
Čereška.