Naujienos
Sukčiai nusitaikė į „Smart-ID“ paskyras turinčius atnaujinti Lietuvos gyventojus, kurių - 600 tūkst.
Šiemet „Smart-ID“ paskyras turi atnaujinti 60
tūkst., kitąmet – per 500 tūkst. naudotojų
Prisijungimui
ir el. pasirašymui internete naudojantys programėlę „Smart-ID“ savo paskyras
dėl saugumo reikalavimų privalo atnaujinti kas treji metai. Tokių naudotojų
Lietuvoje šiemet bus dar 60 tūkst., o kitąmet – per 500 tūkst. Internetiniai sukčiai
siekia pasinaudoti programėlės populiarumu ir apgaule išvilioti pinigus iš
žmonių sąskaitų bankuose.
Programėlė „Smart-ID“ yra
populiariausias asmens autentifikavimo įrankis internete, kai Lietuvos gyventojas
jungiasi prie savo paskyros finansų ar kitas paslaugas teikiančių bendrovių
tinklapiuose. Prisijungimui internete „Smart-ID“ naudoja daugiau kaip 1,3 mln. mūsų
šalies gyventojų, o tarp trijų Baltijos šalių piliečių tokių paskyrų
skaičiuojama beveik 3 mln., kas mėnesį jie atlieka daugiau kaip 58 mln.
operacijų. Tokį populiarumą lėmė paprastas programėlės naudojimas ir
patikimumas bei saugumas. Norint naudotis programėle tereikia turėti internetą,
išmanųjį telefoną ar planšetę ir šiame įrenginyje įsidiegtą „Smart-ID“.
Atsinaujinta
100-oje šalių
Trijų Baltijos šalių piliečiai
programėlę „Smart-ID“ naudoja daugiau kaip 100 valstybių. Tai rodo jos
atnaujinimo statistika, kai pasitelkiamas šiemet įdiegtas biometrinis
autentifikavimas.
„Nuo vasario pabaigos „Smart-ID“ paskyrą
jos naudotojai gali atsinaujinti, prasitęsti ar įsidiegti į naują telefoną
neišeidami iš namų – pasinaudoję biometriniu
autentifikavimu ir mobiliajame įrenginyje turima „Smart-ID“ programėle. Taip
pat ši nauja funkcija riboto funkcionalumo paskyrą „Smart-ID Basic“ leidžia pasikeisti
į visateisę „Smart-ID“, – pasakoja programėlę sukūrusios bendrovės „SK ID
Solutions“ verslo vadovas Lietuvoje Viktoras Kamarevcevas. – Lietuvos gyventojų
šia unikalia funkcija šiemet jau pasinaudota daugiau kaip 158 tūkst., o iš viso
– apie 300 tūkst. kartų.“
Jis atkreipia
dėmesį, kad dėl tarptautinių saugumo
reikalavimų autentifikavimo ir pasirašymo internete paskyra galioja trejus
metus. Suėjus šiam terminui „Smart-ID“ paskyrą reikia atsinaujinti.
„Apie tai klientai gauna priminimus, kuriuose, pabrėžiu, nėra aktyvių
nuorodų. Taip pat žinotina, kad atnaujinti „Smart-ID“ paskyrą galima tik per
programėlę, kurią naudotojas turi savo mobiliajame įrenginyje. Jokia aktyvi
nuoroda niekada nėra siunčiama su prašymu atnaujinti asmeninę paskyrą, o visa
informacija ir nurodymai dėl atnaujinimo yra pateikiami tik programėlėje,“ –
primena V. Kamarevcevas.
Beje, ir patys „Smart-ID“ naudotojai gali pasitikrinti savo paskyros
galiojimo laiką. Atsidarius programėlę meniu reikia spustelėti „Naudotojo
informacija“. Laukelyje „Paskyra bus aktyvi iki“ nurodyta, iki kurios datos
galioja paskyra.
Budrumas –
apgavystėms išvengti
Pastaruoju metu internetiniai sukčiai siekia pasinaudoti programėlės
populiarumu ir siuntinėja el. laiškus (angl. email phishing) ar trumpąsias
žinutes (SMS) (angl. smishing) su nuorodomis atsinaujinti „Smart-ID“. Šios
nuorodos veda į apgavikų sukurtus tinklapius, per kuriuos bandoma išvilioti
pinigus iš žmonių bankų sąskaitų.
„Apgavikai, matyt, niekada nenurims ir pasinaudodami socialine
inžinerija ieškos vis naujų būdų, kaip išvilioti pinigus. Todėl primenu, kad
nei bankai, nei kitos finansų ir su jomis susijusios institucijos niekada
nesiunčia el. laiškų ar žinučių su aktyviomis nuorodomis. Taip pat žinotina,
kad nei bankų darbuotojai, nei „Smart-ID“ specialistai niekada neprašo nei el.
laiškuose, nei žinutėse, nei skambindami jokių asmeninių ir jautrių duomenų:
nei banko prisijungimo ar atpažinimo kodų, nei PIN kodų, nei asmens kodo.
Sukčiai dažnai stengiasi savo taikinius paveikti netikėtu paros laiku, skubina
atlikti veiksmus, todėl būtina nepasiduoti spaudimui ir į situaciją pažvelgti
ramiai, neskubant. Reikia neužmiršti, kad atnaujinti „Smart-ID“ paskyrą galima
tik per programėlę, kurią naudotojas turi savo mobiliajame įrenginyje, o jeigu
kilo bet kokių abejonių – pačiam skambinti mūsų klientų aptarnavimo tarnybai,“
– akcentuoja V. Kamarevcevas.
Išlikti atidiems naudojantis „Smart-ID“ gali pagelbėti ir trumpas
testas, kuris padės atpažinti sukčių pinkles. Testą rasite „Smart-ID“
tinklapyje.
Jis atkreipia
dėmesį, kad „Smart-ID“ technologija yra saugi, ji niekada nebuvo kaip nors
pažeista. Jos saugumą užtikrina panaudoti
technologiniai sprendimai: „padalinto rakto“ technologija, kai pilnas privatus
raktas nėra saugomas nei vartotojo įrenginyje, nei serveriuose. Todėl pasinaudoti
„Smart-ID“ įmanoma tik į savo įrenginį įvedus PIN kodą, kurį išskirtinai turėtų
žinoti tik pats vartotojas. Beje, net ir sugebėjęs kaip nors įsibrauti į
įrenginį įsilaužėlis vis tiek negalėtų pasinaudoti „Smart-ID“, kaip ir
sužinojęs PIN kodus jų negalėtų panaudoti kitame įrenginyje.
Kad „Smart-ID“
yra saugi ir patikima, patvirtina ir trečiosios šalys. Ji nepriklausomų
auditorių buvo pripažinta kvalifikuoto elektroninio parašo kūrimo įrenginiu
(angl. Qualified Signature Creation Device) – tai aukščiausias ES įmanomas
saugumo įvertinimas. Jis reiškia, kad „Smart-ID“ pateikti parašai turi tokią
pačią teisinę galią, kaip ir ranka rašyti parašai bei yra pripažįstami visoje
Europos Sąjungoje. Estijos valstybė „Smart-ID“ taip pat įvertino kaip
aukščiausio patikimumo priemonę, su kuria galima jungtis prie šios valstybės viešųjų
el. paslaugų.
Sprendimą
„Smart-ID“ Estijos įmonė „SK ID Solutions“ pristatė 2017 m. pradžioje. Dabar ji
aptarnauja beveik 1 000 finansų, sveikatos priežiūros, švietimo ir įvairių
kitų privačių ir viešojo sektoriaus organizacijų el. paslaugų.
Papildoma informacija:
Viktoras Kamarevcevas, „SK
ID Solutions“ verslo vadovas Lietuvoje,
tel. +370 617 81304, el. paštas Viktoras.Kamarevcevas@skidsolutions.eu