Naujienos
Patarimai, kaip padidinti įmonės apyvartinį kapitalą
Kaip vadinamas kiekvienam
verslui svarbus finansų rodiklis, neretai įvardijamas įmonės „kraujotakos“
sistema? Ko gero, daugeliui verslininkų nebus sudėtinga atsakyti, kad tai –
apyvartinis kapitalas. Tačiau kalbai pasisukus apie tai, kaip jį tinkamai
valdyti, galima išgirsti nebūtinai teisingų idėjų. Jauno ir smulkaus verslo
savininkams dažnai pritrūksta patirties valdant lėšų srautus. Alternatyvaus finansavimo
bendrovės „Factris“ Rizikos skyriaus vadovas Lietuvoje Edmundas Volskis pateikia
keletą patarimų, kurie padės generuoti stabilius finansinius srautus ir
nepatirti apyvartinių lėšų stokos.
Paprastais žodžiais
tariant, apyvartiniu kapitalu laikomi įmonės pinigai, likę padengus einamąsias išlaidas.
Šie pinigai gali būti naudojami kasdienėms veiklos operacijoms, verslo augimui finansuoti
ir investicijoms.
Mokėti tinkamai
valdyti apyvartinį kapitalą neišvengiama ir svarbu dėl kelių priežasčių: norint
sėkmingai plėsti įmonės veiklą ir pasiekti aukštesnį pelningumą, užtikrinti
sklandų bendradarbiavimo procesą su tiekėjais, kreditoriais bei darbuotojais,
gerinti verslo reputaciją. Tai itin aktualu augančiam arba jaunam verslui,
kuriam tradicinių finansuotojų, bankų, reikalavimai gali būti sunkiau įkandami
arba apskritai neįgyvendinami. Tad nuo ko pradėti?
Dabartinės situacijos įvertinimas
Pirmas žingsnis –
esamos būklės įvertinimas. Norint nustatyti dabartinį įmonės apyvartinio
kapitalo rodiklį reikia apskaičiuoti skirtumą tarp trumpalaikio turto ir trumpalaikių
įsipareigojimų.
„Gautas skirtumas
turi būti optimalus, t. y. nei per didelis, nei per mažas. Dažnai manoma, kad
kuo didesnis teigiamas apyvartinis kapitalas – tuo geriau. Tačiau pamirštama,
jog labai didelis rodiklis gali signalizuoti apie neefektyviai valdomą
trumpalaikį turtą, pavyzdžiui, per didelį atsargų lygį, per ilgus taikomus
atidėjimus savo užsakovams. Neigiamas apyvartinis kapitalas rodo, jog įmonei
trūksta lėšų sklandžiai veiklai užtikrinti“, – atkreipia dėmesį E. Volskis.
Tinkamas finansų valdymas
Šiame etape
pravartu paskirti atsakingus asmenis arba organizuoti vidaus audito skyrių,
kurie nuolat stebės įmonės veiklą ir teiks ataskaitas, reikalingas valdymo
sprendimams bei jų korekcijoms priimti.
Pirmiausia, visos
įmonės patiriamos išlaidos turi būti nuolat vertinamos ir peržiūrimos. Nuolatinė
išlaidų analizė leis operatyviai atsisakyti nebūtiniausių išlaidų tam tikru
laikotarpiu, o tai lems apyvartinio kapitalo didėjimą. „Pastarasis žingsnis
itin reikšmingas šiuo, vis dar sunkiai prognozuojamu metu. Ekonomikos nuosmukio
laikotarpiu būtina peržiūrėti įmonės kaštų struktūrą, susilaikyti nuo ne pirmo
būtinumo investicijų, atsisakyti papildomų paslaugų ar prekių pirkimo.
Pavyzdžiui, dėl karantino bei tebesitęsiančios pandemijos dažnai atsisakoma
išlaidų perteklinėms biuro reikmėms, įmonės renginiams. Visos šios lėšos
nukreipiamos būtinosioms išlaidoms kompensuoti“, – komentuoja E. Volskis.
Prekybos įmonių kainų
politika taip pat turi būti reguliariai peržiūrima. Kainos turi būti priimtinos
ne tik vartotojams, bet ir nešti pelną.
Veiksmų planas
Jame turi aiškiai
atsispindėti, kaip ir kas bus daroma įmonės veiklai tobulinti. Tam tikslui
būtina turėti išmatuojamą veiksmų planą su konkrečiais rezultatais, kurie turi
būti pasiekti per aiškiai apibrėžtą laiką.
„Rengiant veiklos
plėtros planus ir ateinančių metų arba ketvirčio biudžetus, išsikelkite tikslus,
apibrėžiančius laisvų lėšų lygį, kurį norite pasiekti per tam tikrą laikotarpį.
Aiškūs rodiklio tikslai įpareigos įdėmiau sekti pinigų srautus“, – pataria specialistas.
Anot jo, pagrindinės
veiklos, kurioms turi būti parengti planai, siekiant padidinti apyvartinį
kapitalą, yra šios:
Sąskaitų
apmokėjimo sistemos priežiūra
Užsibrėžkite
sutrumpinti apmokėjimų gavimo terminus. Tai galima pasiekti taikant įvairias
priemones: nuolaidas, sukuriant reguliarių priminimų apmokėti sąskaitas
sistemą, pasinaudojant sąskaitų finansavimo paslauga.
Atsiskaitymas ir
pinigų surinkimas
Padarykite
atsiskaitymo procesą klientams kiek įmanoma paprastesnį. Leiskite už prekes
atsiskaityti įvairiais būdais, įskaitant kreditines korteles, tarptautines
atsiskaitymo sistemas.
Pasitikrinkite, ar kas
nors iš jūsų tiekėjų gali suteikti lankstesnius atsiskaitymo terminus.
Stenkitės išdėlioti
mokėjimus per laikotarpį, o ne atsiskaityti su visais vienu metu. Pirmiausia, susiplanuokite
apmokėti svarbiausius fiksuotus įsipareigojimus: darbo užmokestį, mokesčius.
Skolų valdymas
Uždelstos apmokėti
skolos dažnai tampa įmonių, ypač su apyvartinio kapitalo trūkumu, problema. Nuspręskite
iš anksto, kaip tvarkysitės su pradelstais mokėjimais. Pasitvirtinkite
pradelstų skolų valdymo politiką ir vadovaukitės ja bei iš karto numatykite, ko
imsitės, jei klientas dels sumokėti per atitinkamą dienų skaičių.
„Reikia nepamiršti,
kad kiekvienas verslas, suteikdamas apmokėjimo atidėjimą už parduotas prekes ar
paslaugas, susiduria su kredito rizika. Suteikiant apmokėjimo atidėjimą būtina
įvertinti užsakovo neatsiskaitymo galimybę – pasidomėti užsakovo finansine
būkle, pabendrauti su rinkos dalyviais, įvertinti vadovo reputaciją,
perskaityti viešus atsiliepimus, taikyti kredito limitų sistemą. Norint
visiškai eliminuoti užsakovo neatsiskaitymo riziką būtina drausti savo gautinas
sumas draudimo bendrovėse“, – rekomenduoja E. Volskis.
Atsargų valdymas
Stebėkite likučius
sandėlyje ir venkite užsipirkti didelius kiekius bei juos sandėliuoti, jei dar neturite
klientų, kurie juos pirks.
Per didelis atsargų
lygis gali lemti nuostolius atsargų paklausai mažėjant, keičiantis rinkos
poreikiams arba tiesiog atsargoms senstant. Pagelbėti valdyti atsargas gali
atsargų valdymo sistemos, kurios padeda palaikyti optimalų atsargų lygį,
atlikti inventorizacijos procesą.
„Norint išlaikyti
geros įmonės įvaizdį kreditorių akyse būtina nelikvidžias atsargas nurašyti
arba parduoti su didesne nuolaida laikinai patiriant veiklos nuostolių.
Kreditoriai vertina pinigų srautą iš pagrindinės veiklos, todėl matydami realią
įmonės finansinę būklę gali priimti geresnius sprendimus, atliepiančius jūsų
verslo poreikius“, – atkreipia dėmesį „Factris“ Rizikos skyriaus vadovas
Lietuvoje.
Gamybos ir
tiekimo grandinės supaprastinimas
Reguliariai
tobulinkite gamybos procesą, ieškokite būdų supaprastinti prekių pristatymą
klientams – tai leis sutaupyti papildomų lėšų.
Veiklos tobulinimas ir gerais, ir
blogesniais laikais
Verslas negali
stovėti vietoje. Parengti planai, teikiamos ataskaitos turi būti reguliariai
peržiūrimi ir ieškoma naujų veiklos gerinimo galimybių. Net ir maži teigiami
pokyčiai atitinkamose įmonės veiklos srityse lems apyvartinio kapitalo didėjimą
bei užtikrins ilgalaikę verslo sėkmę.
„Apyvartinis
kapitalas ir jo elementai turi būti valdomi ir gerais, ir blogais laikais.
Tačiau verta prisiminti, kad ekonominio nuosmukio metu dar didesnę reikšmę
įgauna skaidrumas ir komunikacija. Būtina bendrauti su kreditoriais, kredito
draudimo bendrovėmis, laiku indikuoti, jei verslas turi problemų, derėtis dėl
apmokėjimų atidėjimų. Atsiminkite, jog kreditorius neturi intereso sužlugdyti
verslo, tačiau savo konsultacijomis ir idėjomis gali padėti priimti esminius
sprendimus, leidžiančius išlaikyti verslo gyvybingumą. Taip pat reikia nepamiršti
ir savo tiekėjų, pirkėjų, juos aplankyti, pristatyti įmonės esamą būklę,
veiklos perspektyvas, galimas bendradarbiavimo problemas ir galimybes“, – pataria
pašnekovas.
Jis priduria, kad
net ir ekonominio pakilimo laikotarpiu verta pasirūpinti išoriniu finansavimu
nenumatytiems atvejams finansuoti. Atsižvelgiant į įmonės poreikį ir veiklos
principus gali būti pasirinkti šie apyvartinio kapitalo finansavimo produktai:
faktoringas, paskola apyvartinėms lėšoms, kredito linija, overdraftas.
Daugiau informacijos:
Oksana Arbačiauskaitė
UAB „Factris LT1“ marketingo specialistė
oksana.arbaciauskaite@factris.com