Naujienos
Neužsiveda dyzelinis variklis – „žudikas“ slepiasi biodegaluose
Fizikos dėsnių
nepaisantys politikų priimti įstatymai bei valdžios institucijų nutarimai gali
ir „nužudyti“. Atėjusi normaliai šalta žiema parodė, kad taip nutinka dyzelinu
varomiems automobiliams ir kitai technikai. Ši žiema pirma, kai Lietuvoje
privaloma prekiauti dyzelinu, kuriame turi būti iki 7 proc. biodegalų. Deja,
bet esant šaltiems orams jie keičia savybes ir užkemša dyzelinių variklių maitinimo
sistemas.
Lietuviškų
degalinių sąjunga (LDS), kuri vienija 16 lietuviško kapitalo degalinių tinklų visoje
šalyje, pranešė, kad per šalčius pasitaikė atvejų, kai žieminio dyzelino
įsigiję vairuotojai pareiškė pretenzijų, jog jų automobiliai ir žemės ūkio
technika neužsiveda po kelių parų stovėjimo šiemetinėje žiemoje. Paaiškėjo, kad
kalti degalai, kurie atitinka kokybės reikalavimus, bet pastovėję
degalų bakuose ar klientų talpyklose išsisluoksniuoja.
„Mūsų tiekiami degalai
iš tiesų kokybiški, tačiau jie privalo atitikti Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalį – šią žiemą pirmą kartą privaloma
prekiauti Lietuvos arba Europos standartų reikalavimus atitinkančiu dyzelinu,
kuriame yra 7 proc. biodegalų. Deja, į mokslininkų ir transporto specialistų
perspėjimus, kad biodegalai įmaišyti į mineralinį dyzeliną žemoje
temperatūroje keičia savybes, sluoksniuojasi, o sutirštėje ar net sukietėję
užkemša degalų padavimo sistemas, numota ranka. Taigi, degalai atitinka naujų
teisės aktų reikalavimus, bet gamtos dėsniams
politikų norai naudoti „žalesnius“ degalus nei motais, – dyzeliniai
automobiliai stoja“, – pasakoja Vidas Šukys, LDS vykdomasis direktorius.
„Praturtinti“
dyzeliną biodegalais nuspręsta siekiant didinti atsinaujinančių išteklių
naudojimą. Iki šios žiemos į dyzeliną toks jo kiekis buvo įterpiamas tik
šiltuoju metų laiku, kai nekėlė problemų dėl savo fizinių savybių. Tačiau žiemą
pasitvirtino patarlė: „Gerais norais ir kelias į pragarą grįstas“.
„Galime
tik apgailestauti, kad dėl įstatymų leidėjų priimtų teisės aktų dabar kenčia
tūkstančiai automobilių, sunkvežimių, vilkikų, žemės ūkio technikos naudotojų. Jie keikia degalų pardavėjus, nors mes neturime
pasirinkimo, – privalome prekiauti dyzelinu su nurodyta biodegalų dalimi,
– pasakoja LDS vykdomasis direktorius. – Nors apie galimas problemas,
kad šaltą žiemą dyzelinas su biodegalų priedu „nužudys“ techniką, valdžios
institucijas buvome perspėję ne kartą, bet į specialistų patarimus ir
nuogąstavimas nebuvo atsižvelgta. Beje, matyt, suprantant, kad vis tik problemų
su biodyzelinu bus, išimtis padaryta kariuomenei, kuri ir toliau gali
naudoti gryną mineralinį dyzeliną.“
Apie rizikas dėl biodegalų naudojimo žiemą
informavo ir Pasaulio degalų chartija (angl. Worldwide Fuel Charter). Ji
nurodė, kad biodyzelis mažiau stabilus už įprastą dyzeliną, linkęs oksiduotis,
šaltyje tampa pernelyg klampus, būdamas higroskopiškas iš aplinkos sugeba
pritraukti vandenį ir padidinti jo kiekį degaluose, o tai kelia korozijos bei
mikrobiologinio užterštumo riziką. Be to, naudojant biodyzeliną formuojasi
daugiau nuosėdų degalų padavimo sistemoje, šaltyje kyla biodyzelio filtravimo
problemų, biodyzelis gali neigiamai paveikti degalų padavimo sistemos
sandarinimo medžiagas, o metalai, tokie kaip cinkas, varis, bronza ir kiti,
kontaktuodami su biodyzelinu sudaro nuosėdas. Taip pat atkreiptas dėmesys, kad
biodyzelis, būdamas sunkesnis už dyzelį, nusėda degalų talpų dugne, sudarydamas
tirštas nuosėdas, kurios užkemša degalų filtrus (žr. Worldwide fuel Charter,
Fith edition, September 2013, 53 l.).
„Siūlėme politikams šią žiemą sudaryti sąlygas prekiauti dyzelinu be
biodyzelino ar bent pridėti jo gerokai mažiau. Mūsų žiniomis, šiais metais
degalų gamintojai planuoja įdiegti naujas technologijas. Jos sudarys galimybes
gaminti dyzeliną su biodyzelino priedu, kurio savybės leis jį tinkamai naudoti
iš šaltomis žiemomis. Deja, politikai mūsų neišgirdo, o dėl to dabar „užšąla“
Lietuvos žmonių technika, patiriami tūkstantiniai nuostoliai dėl sugedusių transporto
priemonių“, – konstatuoja LDS vykdomasis direktorius.
Nuotrauka: Pridėtoje nuotraukoje matyti, kaip nuo
šalčio sutirštėjęs biodyzelinas užkimšo degalų filtrą, dėl ko transporto
nepavyko užvesti, teko plauti ir valyti visą degalų padavimo sistemą.
Daugiau informacijos:
Vidas Šukys, Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius, +370 682
60516, sajunga.lvpnps@gmail.com, www.lietuviskosdegalines.lt