Naujienos
Lietuva užveria vartus telefoniniams sukčiams: „Telia“ praneša apie stipriai išaugusius skambučių blokavimo mastus
Vieno apgaulingo skambučio kaina – viso gyvenimo santaupos. Jau dabar „Telia“
kartu su vienu iš operatorių sėkmingai blokuoja apgaulingus skambučius, o
trečiasis operatorius prie sistemos dar ruošiasi prisijungti. Pasak „Telia“
Verslo užtikrinimo, atsparumo ir tvarumo vadovo Vytauto Bučinsko, įsigaliojus
šiam pokyčiui, sustabdomų apgaulių skaičius išaugo – naujoji sistema leidžia
operatoriams koordinuotai keistis duomenimis ir efektyviau blokuoti skambučius
iš suklastotų numerių.
Vien spalio mėnesį „Telia“ tinkle fiksuota 1,1
mln. skambučių iš užsienio, iš kurių 282 tūkst. buvo užblokuoti – tai sudaro 26
proc. viso srauto. Toks rodiklis yra didelis šuolis, nes per visą trečiąjį 2025
m. ketvirtį vidutiniškai buvo blokuojama tik apie 5,6 proc. skambučių iš
užsienio su galimai suklastotais numeriais.
Tai rodo, kad bandymų skambinti iš suklastotų
numerių vis dar daug, tačiau apsaugos priemonės tampa veiksmingesnės. Lyginant
su ankstesniu mėnesiu, po šios naujovės įvedimo, kai operatoriai pradėjo
dalintis informacija, apgaulingų skambučių skaičius iš užsienio šiek tiek
krito.
„Mobiliojo ryšio operatoriai turi būti ne tik
vienu, bet keliais žingsniais priekyje už sukčius. Mūsų tikslas – sustabdyti
apgavikus dar prieš jiems pasiekiant žmones. Kibernetiniai nusikaltėliai nuolat
keičia taktikas, todėl ir mūsų gynyba turi būti dinamiška – pagrįsta duomenų
mainais, dirbtiniu intelektu ir partneryste tarp operatorių. Kuo greičiau
pasidalijame informacija, tuo mažiau šansų lieka sukčiams. Šiandien jau kalbame
ne apie pavienius atvejus, o apie visos šalies mastu veikiančią apsaugos sistemą“,
– teigia V. Bučinskas.
Pasak
„Telia“ Verslo užtikrinimo, atsparumo ir tvarumo vadovo, viena
dažniausių sukčiavimo taktikų yra skambinimas iš suklastotų lietuviškų numerių,
pavyzdžiui, apsimetant kito operatoriaus klientu. Dėl to tampa sudėtinga
nustatyti, ar numeris yra tikras ir priklauso realiam vartotojui, ar juo
piktnaudžiauja apgavikai.
Dabar, „Telia“ ir
„Bitė“ pradėjo aktyviai dalintis duomenimis, operatoriai jau gali
tiksliai patikrinti numerio statusą. Tai leidžia efektyviai blokuoti sukčių
skambučius, net jei jie bando prisidengti suklastotais numeriais iš kitų
tinklų. Šis svarbus pokytis įgyvendinamas padedant Lietuvos Respublikos ryšių
reguliavimo tarnybai (RRT).
Sukčiai nesnaudžia, bet technologijos greitesnės
Per pirmuosius devynis 2025 metų mėnesius
bendrovė iš viso blokavo daugiau nei 7,24 mln. kenkėjiškų skambučių.
Daugiausia, virš 3,7 mln., blokuota skambučių iš užsienio su galimai
suklastotais lietuviškais numeriais. Antrąjį ketvirtį blokuojamų skambučių iš
užsienio dalis pasiekė piką ir sudarė 10,43 proc. visų tarptautinių skambučių
palyginus su 6,7 proc. pirmąjį ketvirtį.
Mobiliojo ryšio operatoriai aktyviai blokuoja ir
SMS žinutes su kenkėjiškomis nuorodomis Per tą patį laikotarpį bendrovė blokavo
daugiau nei 36,5 tūkst. sukčiavimo SMS žinučių. Sukčiai siuntinėja jas
tikėdamiesi, kad paspausite ant „fišingo“ nuorodos. Šios nuorodos veda į
netikrus bankų ar siuntų tarnybų puslapius, kur sukčiai bando išvilioti žmonių prisijungimus, slaptažodžius
ar elektroninės bankininkystės duomenis. Operatoriai tokias žinutes gaudo
specialiais filtrais: jie tikrina, ar siuntėjas nėra apsimetėlis, ar nuoroda
neveda į žinomą sukčių svetainę ir ar žinutėje nėra tipiškų sukčiavimui
skirtuose SMS naudojamų frazių, pavyzdžiui, „jūsų paskyra blokuota“ ar „laukia
siuntinys“.
Katės ir pelės žaidimas
Šiandieninė kova su telefoniniais sukčiais
primena nuolatines katės ir pelės gaudynes. Abi pusės tobulėja. Kaip pabrėžia
„Telia“ atstovas, anksčiau naudotų pažangių automatių blokavimo sistemų
nebepakanka. Sukčiai dabar pasitelkia dirbtinį intelektą ir kitas
technologijas, kad jų apgaulės būtų ne tik sudėtingesnės, bet ir labiau
personalizuotos, galėtų su mažiau pastangų pasiekti vis didesnes žmonių mases.
„Galutinis saugumo filtras visada yra žmogus.
Technologijos gali sustabdyti milijonus akivaizdžių bandymų apgauti žmones,
tačiau tik budrus ir kritiškai mąstantis klientas gali atpažinti tą vieną, ypač
gudriai parengtą apgaulę, kuri prasprūs pro techninius filtrus. Jau dabar
dedame dideles pastangas užtikrinti klientų saugumą, tačiau nauji mechanizmai
suteikia dar daugiau galimybių efektyviau atpažinti įtartinus skambučius.
Kadaise pirmieji įdiegėme automatinį sukčių blokavimą, tačiau nusikaltėliai
tapo gudresni, todėl dabar vienų pastangų neužtenka – svarbiausia yra visiems
operatoriams dalintis informacija tarpusavyje“, – sako V. Bučinskas.
Nors šiuo metu du šalies operatoriai jau aktyviai
keičiasi informacija, visiškai sklandūs mainai bus pasiekti tik tada, kai prie
šios vieningos kovos prisijungs ir trečiasis rinkos dalyvis.
Daugiau informacijos:
I
WILL TELL YOU TELIA