Naujienos
Kaštų turbulencija aviacijos pasaulyje: kas laukia oro vežėjų ir keleivių?
Aviacijos
sektorius Lietuvoje ir Europoje išgyvena reikšmingus pokyčius – augančios
sąnaudos, nauji aplinkosaugos reikalavimai ir investicijos į infrastruktūros
modernizavimą verčia oro vežėjus ieškoti naujų būdų išlaikyti konkurencingumą.
Kaip aviakompanijos prisitaiko prie šių pokyčių ir ar jie gali lemti
ilgalaikį kelionių kainų augimą?
Dabarties
iššūkiai
Lietuvoje aviakompanijos šiuo metu susiduria su panašiais iššūkiais
kaip ir visoje Europoje.
„Amsterdamo Schipholo oro uostas 2025 m. padidino mokesčius net 37
proc., o Lenkijoje gerokai išaugo rinkliavos, tai tiesiogiai paveikia ir
skrydžius iš Lietuvos“, – situaciją pristato Milda Plepytė-Rainienė, Lietuvos
turizmo asociacijos vykdomoji direktorė.
Jos teigimu, dėl augančių darbo jėgos kaštų kyla ir antžeminio
aptarnavimo mokesčiai, o oro navigacijos rinkliavos didėja dėl investicijų į
modernizaciją. Už oro navigacijos saugą ir koordinavimą Europoje atsakinga
organizacija „Eurocontrol“ 2024 m. pakėlė vidutinį mokestį iki 70 eurų už
skrydžio nuotolio vienetą.
„Šios rinkliavos taikomos visoms šalims, per kurias yra skrendama, ir
kiekviena šalis nustato savo kainodarą. Vis tik ta kainodara labiausiai remiasi
specialistų išlaikymu ir jų atlyginimais“, – kalba M. Plepytė-Rainienė.
Aplinkosauginis
spaudimas
Europos Sąjunga stiprina aplinkosaugos politiką – pagal apyvartinių
taršos leidimų (ETS) sistemą oro linijos moka vis daugiau už CO₂ emisijas, o
nuo 2025 m. įsigalios „ReFuelEU Aviation“ direktyva, įpareigojanti vežėjus
naudoti bent 2 proc. tvaraus aviacinio kuro (SAF).
„Šio kuro kaina yra 2–5 kartus didesnė nei įprasto Jet A-1, o gamybos
pajėgumai vis dar riboti. Iki 2030 m. SAF dalis turės siekti 6 proc., o iki
2050 m. – net 70 proc., o tai reikšmingai keis visos industrijos kaštų
struktūrą“, – atkreipia dėmesį M. Plepytė-Rainienė.
Ji tęsia, kad šie pokyčiai neišvengiamai paveiks ir bilietų kainas,
ypač žemų kainų vežėjų segmente, kur kiekvienas papildomas mokestis turi didelę
įtaką galutinei kainai.
Žmogiškieji
ir techniniai ištekliai – trūkumo era
Aviacijos ekspertai pabrėžia, kad aviacijos sektoriuje darbo jėgos
trūkumas išlieka kritinis. Trūksta pilotų, inžinierių, techninio aptarnavimo
(MRO) specialistų – tai stabdo plėtrą ir didina veiklos kaštus.
„Pasaulinė aviacijos bendrovė CAE prognozuoja, kad iki 2032 m.
pasaulyje reikės papildomai 1,3 mln. aviacijos darbuotojų, o tai reiškia, kad
konkurencija dėl kvalifikuotų specialistų tik stiprės. Dėl šios priežasties
kyla atlyginimai, o kartu ir paslaugų kainos, ypač techninio aptarnavimo
srityje“, – sako Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė.
Kaip rašo „Reuters“, techninių išteklių trūkumas taip pat kelia
iššūkių. Komercinių orlaivių gamintojai „Airbus“ ir „Boeing“ nespėja įvykdyti
planuotų pristatymų – laukimo laikas naujam lėktuvui gali siekti ir 6–8 metus.
Oro linijos priverstos ilgiau eksploatuoti senesnius lėktuvus, tai didina
atsarginių dalių paklausą ir kelia komponentų kainas.
Pasaulinės strateginio konsultavimo
įmonės „Bain&Company“ duomenimis, variklių techninio aptarnavimo laikas
pailgėjo 35 proc. senesnėms kartoms ir daugiau nei 150 proc. naujoms. Ši
situacija skatina augančią orlaivių techninio aptarnavimo paslaugų paklausą ir
didina veiklos sąnaudas.
Kaip pažymi Inga Duglas, „GetJet
Airlines“ direktorė, aviacijos sektorius susiduria su augančiomis sąnaudomis ir
naujais reikalavimais, todėl ypač svarbus tampa lankstumas.
„Didėja oro uostų ir navigacijos
mokesčiai, atsiranda nauji aplinkosaugos standartai, tačiau mūsų tikslas
išlieka tas pats – pasiūlyti klientams geriausią kokybės, patikimumo ir kainos
santykį. Džiaugiamės, kad būtent techninis „GetJet Airlines“
nepriklausomumas leidžia mums veikti efektyviai tokiomis rinkos sąlygomis“, –
sako ji.
Ar keliautojų
laukia pokyčiai?
Skrydžio bilieto kainą sudaro daugybė komponentų – nuo kuro ir
navigacijos mokesčių iki oro uosto rinkliavų ir aptarnaujančio personalo kaštų.
Vis tik išaugę aviaciniai mokesčiai jau dabar daro įtaką kelionių kainoms.
„Nuolat dedame visas pastangas, kad kainų pokyčius mūsų keliautojai
pajustų kaip įmanoma mažiau. Vis dėlto, pastaruoju metu turizmo ir aviacijos
sektorius susiduria su nauju iššūkiu – didėjančiais aviacijos mokesčiais, dėl
to auga kelionių organizavimo savikaina“, – sako Inga Aukštuolytė, „Tez Tour“
ryšių su visuomene ir rinkodaros skyriaus vadovė.
Jos teigimu, dalį šios finansinės naštos kelionių organizatorius
prisiėmė pats, tačiau pastaruoju metu fiksuojant drastišką kainų augimą, buvo
peržiūrėta ir skrydžių kainodara.
Pasak M. Plepytės-Rainienės, aviacijos sektoriuje kainų ir mokesčių
prognozavimas išliks sudėtingas ir ateityje – tai ir toliau lems geopolitiniai
veiksniai, kuro kainų svyravimai, aplinkosaugos politika ir technologiniai
pokyčiai.
„Vis tik bendros tendencijos rodo, kad aviakompanijų sąnaudos ir
toliau augs, o tai lems palaipsnį ir kelionių kainų augimą“, – apibendrina
Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė.