Naujienos
Kaip mokosi Z ir Alfa kartos? Skaitmeniniais objektais papildyti vadovėliai – nauja mokymosi realybė, rodo apklausa
Z ir Alfa kartos mokiniai keičia mokymosi
taisykles. Jie užaugo skaitmeninėje erdvėje, kur informacija pasiekiama
akimirksniu, todėl tik tradicinių mokomųjų priemonių sprendimų jau nebepakanka.
Šiandien mokymosi priemonės turi būti ne tik informatyvios, bet ir
interaktyvios, vizualiai patrauklios, suteikiančios greitą grįžtamąją
informaciją, atkreipia dėmesį pedagogai.
Tai patvirtina ir skaitmeninės mokymo(si)
aplinkos „EDUKA klasė“ atliktos moksleivių apklausos rezultatai. Jie rodo, kad beveik
pusė mokinių skaitmenines priemones laiko šiuolaikišku ir veiksmingu mokymosi
būdu, o 44 proc. teigia, jog jos daro mokymąsi įdomesnį. Labiausiai jiems
patinka skaitmenines priemones naudoti užsienio kalbų (36,8 proc.), istorijos
(35,7 proc.) ir lietuvių kalbos (34,6 proc.) pamokose.
Jaunosios kartos mokymosi ypatumai: trumpai,
vaizdžiai ir greitai
Pasak Jūratės Mikulevičiūtės, leidyklos
„Šviesa“ skaitmeninės mokymo(si) aplinkos „EDUKA
klasė“ turinio grupės vadovės, tai, kas aktualu
šiuolaikiniam mokiniui, galima nusakyti šiais žodžiais: trumpai, vaizdžiai ir
greitai.
„Jaunosios kartos mokiniai nori greito
rezultato. Jie linkę rinktis santraukas, vizualizuotą informaciją, o ne ilgus
tekstus. Todėl kurdami naujus vadovėlius, turime galvoti apie pateikiamos
informacijos „dozavimą“ – ją skaidyti į mažesnes porcijas, gausiai
vizualizuoti, suteikti kuo greitesnę grįžtamąją informaciją“, – teigia J.
Mikulevičiūtė.
„Dauguma nori greitai paspausti ir gauti
atsakymą, todėl labiausiai džiaugiasi, kai būna elektroninis patikrinimas.
Rašyti ranka jiems sunkiau – tai reikalauja susikaupimo“, – pastebi Kauno „Erudito“ licėjaus chemijos mokytoja metodininkė Džiuginta
Gaigalienė.
Utenos Adolfo Šapokos bei Utenos r. Užpalių
gimnazijų fizikos mokytojas ekspertas Stasys Kirdeikis priduria, kad mokymo ir
mokymosi įpročiai keičiasi iš esmės.
„Šiandien spausdintoms mokymo priemonėms
būtinas skaitmeninis papildymas. Mokiniai nori matyti informaciją ekrane, kad
galėtų ją pasididinti, geriau įžiūrėti ar iškart susirasti reikiamas detales.
Vien tekstas jų dėmesio nebepritraukia – turinys turi būti vizualus: grafikai,
schemos, piktogramos, interaktyvūs elementai“, – kalba pedagogas.
Pildo skaitmeniniu turiniu
Skaitmeninės mokymo(si) aplinkos kūrėjų
komanda, rengdama skaitmeninius objektus vadovėliams, vizualizuoja tai, ko dėl
apimčių ribojimo negalima įdėti į spausdintus vadovėlius.
„Kiekvienai vadovėlio temai pateikiame
papildomų iliustracijų: nuotraukų, schemų, žemėlapių, vaizdo įrašų.
Mėgstamiausi mokinių objektai mokymosi metu yra temų prezentacijos ir vaizdžiai
temą apibendrinantys infografikai“,
– pasakoja J. Mikulevičiūtė.
Skaitmeninis turinys pritaikomas pagal dalyko
specifiką. Matematikos vadovėliuose naudojama „Geogebra“, leidžianti
vizualizuoti matematinius konceptus. Gamtos moksluose – daugiau vaizdo įrašų ir
paveikslų, padedančių suprasti nematomus procesus ir objektus, o kalbos ir
literatūros pamokose aktualūs garso įrašai.
„Prieš atsiskaitymą mokiniai peržiūri skaidres,
santraukas, pavyzdžius. Tai jiems labai paranku, nes atkrenta tai, ko jie
nenori daryti – daug skaityti ir rinktis informaciją“, – dalijasi D.
Gaigalienė.
Mokytojų patirtis: patogumas ir iššūkiai
Skaitmeninis turinys palengvina ir mokytojų darbą.
„Skaitmeninėje
mokymo(si) aplinkoje esantys „Greitojo
pasitikrinimo“ užduočių rinkiniai
sistemos ištaisomi automatiškai, todėl mokinys gali iš karto įsivertinti, kaip
išmoko naują temą, o mokytojas mato rezultatus ir jų analizę
akimirksniu“, – paaiškina J. Mikulevičiūtė.
S. Kirdeikis pabrėžia, kad fizikos pamokose
skaitmeninės užduotys ne tik patogios, bet ir būtinos.
„Jei duodu mokinių namų darbams uždavinius popieriuje, patikrinti 60
uždavinių – pernelyg imlu laikui. Skaitmeninės užduotys leidžia iš karto
matyti, kas padarė, kam sekėsi, kam ne. Galiu iškart analizuoti visos klasės
rezultatus, ką mokiniai suprato, o ką reikia kartoti“, – dalijasi fizikos
mokytojas.
Vis dėlto iššūkių netrūksta. Vienas jų – akademinio
sąžiningumo užtikrinimas.
„Atliekant skaitmenines užduotis ekrane,
moksleiviams atsiranda pagunda naudotis dirbtiniu intelektu. Mokytojo darbas –
užtikrinti, kad mokinys naudotųsi tik savo galva“, – sako D. Gaigalienė.
Ateities perspektyvos: interaktyvūs vadovėliai ir
prieinamumas visiems
„EDUKA klasė“ nuolat tobulinama, atsižvelgiant į
mokytojų ir mokinių poreikius.
„Tai apima ne tik turinį, bet ir funkcionalumą.
Siekiame, kad mūsų įdiegti įrankiai padėtų mokytojams: taupytų jų laiką,
pavyzdžiui, taisant darbus, suteiktų duomenų, reikalingų sprendimams priimti. Vis dar aktuali išlieka ir galimybė turinį
diferencijuoti bei individualizuoti. Tai reiškia, kad kiekvienos temos užduočių
rinkinyje turi būti įvairius gebėjimus tikrinančių ir pasiekimų lygius
atitinkančių užduočių“, – vardija J. Mikulevičiūtė.
S. Kirdeikis reziumuoja: „Mokymasis po truputį
persikelia į ekranus – tai nauja mūsų mokyklų realybė. Atsiradus dirbtiniam
intelektui, keičiasi ir visos mokymosi žaidimo taisyklės. Gyvename intensyvios
švietimo transformacijos laikotarpiu.“
Pasak J. Mikulevičiūtės, dar vienas itin svarbus
šių laikų prioritetas – interaktyvaus formato vadovėliai, pritaikyti mokiniams,
turintiems regos negalią ar disleksiją bei kitų mokymosi sutrikimų.
„Norime sukurti naują kokybės standartą Lietuvoje,
kad vadovėliai būtų prieinami visiems. Kuriame formatus, leidžiančius naudotis
ekrano skaitytuvais, įgarsinti tekstą, pritaikyti turinį disleksiją turintiems
mokiniams“, – teigia ji.
„EDUKA
klasė“ Lietuvos moksleivių apklausą atliko lapkričio 11–28 d. Apklausoje
dalyvavo daugiau nei 360 mokinių.
Publicum