Naujienos
Besibaiminančius elektromobilių eros ramina – sutaupyti galite daugiau nei įsivaizduojate
Vis daugiau automobilių gamintojų praneša, kad jau
po mažiau nei dešimtmečio visiškai atsisakys vidaus degimo variklių, o nauji
modeliai turės tik elektros pavarą. Nors vieni šiuo pokyčiu džiaugiasi ir jau naudojasi
elektromobilių teikiamomis naudomis, kiti tokį sprendimą priima pakankamai
priešiškai. Vairuotojus neramina ne tik elektromobilių kainos, bet ir įkrovos
galimybės. Vis dėlto, specialistai ramina, kad dėl to baimintis nereikėtų –
įkrovos stotelių daugės, o kad nereikėtų laiko gaišti mieste, jau dabar galima
naudotis patogiais ir dar tvaresniais įkrovos būdais namuose.
Nauda ir gamtai, ir piniginei
„Regitros“ duomenys rodo, kad vien per praėjusius
metus elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo beveik dvigubai. Tokios tendencijos pastebimos ir kitose šalyse, o štai Norvegija
šiais metais apskritai tapo pirmąja šalimi pasaulyje, kurioje pusė parduotų
automobilių yra elektrinai. Tikėtina, kad šis susidomėjimas išliks ir toliau, o
ateityje galima laukti net ir dar didesnio jo augimo. Specialistai aiškina, kad
tokius statistikos duomenis lemia net keli veiksniai. Pirmiausia, vairuotojai
jau įsitikino, kad įsigijus elektra varomą automobilį galima nemažai sutaupyti.
Skaičiuojama, kad elektromobiliu nuvažiuoti 100 km
vidutiniškai reikia 12 kWh elektros energijos, tad jį kraunant įkrovos
stotelėse, kiekviena kelionė, lyginant su įprastais degalais varomais
automobiliais, yra 2–4 eurais pigesnė, nors įveikiamas atstumas būna toks pats.
Tiesa, elektros pavarą turinčių automobilių vairuotojai pripažįsta, kad tai ne
vienintelė nauda, kuri paskatina rinktis tvaresnę transporto priemonę.
Svarbu ne tik tai, kiek vairuotojui atsieina
kasdienės kelionės, tačiau ir bendra automobilio eksploatacija įskaitant
techninio aptarnavimo ir remonto darbus. Pastebima, kad elektromobilių
savininkams tenkantys išlaikymo kaštai taip pat yra mažesni. Elektrinis motoras
yra gerokai paprastesnis nei vidaus degimo variklis ir turi mažiau judančių
dalių, be to, tokiems varikliams nereikia keisti alyvos bei nekyla problemų dėl
jos prasiskverbimo ar nuotėkio. Negana to, miestuose elektromobilių
vairuotojams suteikiama išskirtinė teisė važiuoti A juostomis, tad taip
sutaupoma ne tik pinigų, bet ir laiko.
100 proc. gamtai draugiškos kelionės
Tiesa, vairuotojai pripažįsta, kad papildyti degalų
baką trunka kur kas trumpiau nei įkrauti elektromobilio bateriją, tačiau
įkrovos galimybės šalyje taip pat yra sparčiai plečiamos bei tobulinamos.
Taupant laiką dauguma elektromobilių vairuotojų savo transporto priemonę gali
įkrauti tiesiog biuro automobilių stovėjimo aikštelėje ar prekybos centre, taip
pat vis daugiau sprendimų siūloma ir patogiam automobilio įkrovimui namuose. Negana
to, vis dažniau siūloma pasinaudoti 100 proc. aplinkai nekenkiančio automobilio
eksploatacijos galimybėmis bei bateriją įkrauti ne tik branduolinėse jėgainėse,
bet ir iš atsinaujinančių šaltinių pagaminta elektros energija.
Tomas Žalnora, saulės elektrines siūlančių įmonių
„GreenUp.lt“ vykdantysis direktorius aiškina, kad šalyje populiarėjant
automobiliams vis dažniau lietuviai dairosi į galimybes, kurios jų keliones
galėtų paversti dar tvaresnėmis. Vienas tokių sprendimų – saulės elektrinės
pagaminta energija, kurios gavybai, kaip ir elektromobilio įsigijimui, numatyta
net ir valstybės parama.
„Šiuo metu rinkoje siūloma iš tiesų nemažai
spendimų, kaip galima dar daugiau sutaupyti, o keliones automobiliu paversti
100 proc. „žaliomis“. Gyvenantiems nuosavuose namuose sudaromos ypač palankios
sąlygos ne tik sumontuoti saulės baterijų modulius ant namo stogo, bet ir įrengti
maždaug 20 kv. m ploto atskirą automobilio stovėjimo vietą su moderniais saulės
moduliais. Svarbiausia, kad jau nuo kovo mėnesio gyventojai galės teikti
paraiškas ir gauti finansavimą nedidelės galios, iki 10 kW, saulės elektrinėms
įsirengti arba įsigyti saulės parkuose. Paramos dydis yra 323 eurai už
įrengtąjį kilovatą“, – aiškina T. Žalnora.
Nauda daugeliui metų
Specialistas atkreipia dėmesį, kad tokia saulės
elektrinės instaliacija gali padėti sutaupyti dar daugiau, tik nereikia
išsigąsti pirminės investicijos. Suderinus elektromobilio veikimą su
atsinaujinančia saulės energija, ji greitai atsiperka. T. Žalnora pastebi, kad
tai turėtų įvykti per 5–7 metus, nors pati elektrinė eksploatuojama 30-40 metų,
tad ilgainiui pasiekiama ir dar didesnė nauda. Jis taip pat atkreipia dėmesį,
kad dar didesniam patogumui sudaromos ir energijos „saugojimo“ galimybės, todėl
nereikėtų baimintis, kad saulės Lietuvoje būna per mažai.
„Tinkamai įsirengus saulės elektrinę, jos sugeneruojamą
energiją galima reguliuoti dvipusės apskaitos pagalba. Turėdamas dvipusę
apskaitą vartotojas visą pagamintą, bet nesuvartotą elektros energiją pateikia
į tinklą, o kai elektra jėgainėje negaminama ar pagamintos energijos neužtenka
padengti suvartojimą, ją galima atgauti už „pasaugojimo“ kainą. Tiesa,
naudojant „GreenUp.lt“ suprojektuotą sistemą su saulės elektrine ir krovimo
stotele, perteklių galima atiduoti tiesiai į elektromobilį, taip nemokant „pasaugojimo“
mokesčio tinklams“, – elektros panaudojimo galimybes vardija specialistas.
T. Žalnora pabrėžia, kad sparčiai tobulėjant
technologijoms, o pasauliui vis didesniais žingsniais judant tvaraus gyvenimo
link, tiek automobilių gamintojai, tiek atsinaujinančių šaltinių elektros
energijos sprendimų tiekėjai stengiasi pasiūlyti vis platesnei visuomenės
daliai priimtinesnius sprendimus. Specialistas tikina, kad ateityje šie
spendimai padės ne tik gyventi švaresniuose miestuose, tačiau ir reikšmingai
sumažinti išlaidas.