Naujienos
Atostogų etiketas arba ką galima pasiimti iš viešbučio kambario ir kaip neišgąsdinti kaimyno lėktuve
Atostogų metu mes norime
atsipalaiduoti, nevaržyti savęs, pamiršti taisykles. Tačiau ir keliaujant
nedera užmiršti gero elgesio principų – jie gali padėti lengviau gauti tai, ko
norite.
Apie tai, ką svarbu žinoti skrendant
lėktuvu, kaip elgtis viešbutyje ar prie pusryčių stalo pasakoja etiketo
specialistė Indrė Sapagovaitė-Briedelienė.
Gero
elgesio taisyklės skrendant lėktuvu
Indrė Sapagovaitė-
Briedelienė pabrėžia, kad keliaujant lėktuvu,
galioja tie patys etiketo principai, kaip ir kasdienėje veikloje – svarbiausia,
kad šalia esantys asmenys gerai jaustųsi ir nebūtų trukdomas jų kelionės
laikas.
„Įlipę
į lėktuvą ir radę savo vietą, daiktus susidėkite taip, kad jie neužimtų kitų
keliautojų erdvės. Atsilenkite abu porankius, tačiau neužimkite jų abiejų –
naudokitės tik vienu. Jei nešatės į lėktuvą savo maistą, apgalvokite, ar jis
nesukels aitrių, erzinančių kvapų“, – vardija ekspertė.
Skrendant
užsakomaisiais skrydžiais, maistą galima užsisakyti iš anksto, tokiems
keliautojams jis būna patiekiamas prioriteto tvarka. „Piktintis ar kaltinti
lėktuvo personalą dėl vieniems keleiviams greičiau patiekiamo maisto nederėtų.
Iš anksto užsisakę maitinimo lėktuve paslaugą turistai aptarnaujami pirmi, tad
šią taisyklę reikėtų žinoti bei kantriai palaukti“, – sako Inga Aukštuolytė, tarptautinio kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ ryšių su
visuomene ir rinkodaros skyriaus vadovė.
Taip
pat svarbu aplinkiniams netrukdyti, jei pats nusprendėte pailsėti, pabrėžia
etiketo žinovė. Atlošti kėdę galima tik paklausus, ar tai netrukdys už jūsų nugaros
sėdinčiam keleiviui. Ištieskite kojas taip pat tik įsitikinę, kad jos netrukdys
šalia sėdintiems arba personalo darbui.
Ekspertė
įvertino ir dažną keliautojų norą nusiimti batus skrydžio metu: batus galima
nusiauti tik jei esate tikri, jog kojos neskleis nemalonaus kvapo. Tačiau pėdas
geriausia laikyti po kėde priekyje, taip, kad kiti jų nematytų, nedera ir kelti
kojų ant atlošo ar tiesti į praėjimo taką.
Nepamirškite,
kad naktinio skrydžio metu reikėtų taip pat elgtis pagarbiai ir leisti kitiems
ilsėtis: nejungti ryškios šviesos, garsiai nekalbėti, naudotis ausinėmis.
Skrydžiui
pasibaigus, svarbu pasirūpinti savo vietos švara ir tvarka, neskubinti kitų
keliautojų – leiskite jiems ramiai susirinkti daiktus ir išeiti iš lėktuvo,
nesistumdykite, mandagiai elkitės ir su personalu. Jei susidarė eilė einant iš
lėktuvo, kitus keliautojus reikėtų praleisti užtrauktuko principu: kiekvienas,
stovintis eilėje, praleidžia vieną priešais save.
Daug
diskusijų kelia ir klausimas, ar priimtina lėktuvo nusileidimą palydėti
aplodismentais. Iš etiketo pusės to daryti nerekomenduojama, sako etiketo entuziastė: pilotai bet kuriuo atveju plojimų negirdi.
Kokių
etiketo klaidų reikėtų vengti viešbučiuose?
Viešint
viešbučiuose, svarbu gerbti jame esantį turtą ir kitų svečių poilsį. Jei
viešbutis yra nedidelis, kuriame nėra visą parą veikiančios registratūros, pašnekovė
iš anksto siūlo suderinti atvykimo laiką su atsakingu darbuotoju ir jo
laikytis. O jei planai pasikeitė, būtinai apie tai reikėtų informuoti viešbučio
personalą.
„Maloniai
elkitės, mandagiai bendraukite, visuomet pasisveikinkite su visais
apgyvendinimo įstaigos darbuotojais, kurie rūpinasi viešnagės patogumu. Gerbkite
viešbučio turtą ir neniokokite kambaryje esančių daiktų. Labai svarbu
nepamiršti mandagiai elgtis ir kitų svečių atžvilgiu, netriukšmauti po 22 val.
ar anksti atsikėlus. Bendrose erdvėse sąmoningai stebėkite aplinką ir elkitės
pagarbiai, kad netrukdytumėte kitiems svečiams“, – pataria I. Sapagovaitė- Briedelienė.
Ji
taip pat primena, kad kiekvienoje šalyje galioja skirtingos arbatpinigių davimo
taisyklės ir sumos, todėl verta tuo pasidomėti.
„Daugelyje
šalių įprasta palikti arbatpinigių aptarnaujančiam viešbučio personalui: tiek
restorano darbuotojams, tiek viešbučių kambarinėms, nešikams ir gidams. 1-2 eurų ar dolerių padėka
poilsiautojui neatsieis daug, tačiau tai pradžiugins vietinius ir jie tikrai
neliks skolingi“, – pasakoja I. Aukštuolytė.
Etiketo
specialistė priduria, kad viešnagės metu paliekant arbatpinigius kambarinėms,
juos palikti reikėtų ant lovos, nes pinigai, palikti kažkur kitur, negali būti
paimti. O norintiems atsidėkoti barmenui už gerą aptarnavimą, pasiūlyti
pavaišinti gėrimu dera tik vieną kartą. Jam atsisakius, kartoti siūlymo
nereikėtų.
Ji
taip pat įvertino gajų poilsiautojų įprotį iš anksto užsiimti gultus prie
baseino ar prie jūros: „Tai nėra mandagu, jei tai daroma prieš kelias valandas.
Užsiimti galima tik tuo atveju, jei jį netrukus naudosite“.
Etiketo
principai valgant
Atėjus
į restoraną, kuriame maistas pateikiamas bufeto principu, visų pirma reikėtų
išsirinkti staliuką, pasidėti ten savo daiktus ir tuomet eiti rinktis maisto. Jei
valgote su vaikais, juos pasodinkite pirmus ir pirmiausia pasirūpinti jų
maistu, tuomet savo.
Eilėje
būkite kantrūs, blogo tono ženklas – stumdytis ar užlįsti pirmam. Taip pat nepamirškite
pasisveikinti ir padėkoti aptarnaujančiam personalui. Maistą įsidėti galima tik su tam skirtais įrankiai,
niekuomet nevalgykite iškart nuo bufeto stalo.
„Maisto
įsidėkite tik tiek, kiek suvalgysite. Geriau pakartotinai įsidėti penkis
kartus, nei prisikrauti tiek, kad virstų iš lėkštės ar prisidėti per daug ir
palikti maistą nesuvalgytą. Pusryčių laiko ir kiekio niekas neriboja, todėl
galima ramiai valgyti kiek tik norite“, – primena I.
Sapagovaitė- Briedelienė.
Ji
taip pat pabrėžia, kad net ir valgant neformalioje aplinkoje, rekomenduojama
palaukti kol visi, su kuriais atostogaujate, atsisės prie stalo ir tik tuomet
pradėti valgyti. O dedantis maistą antrą kartą, geriau pasiimti naują
lėkštę ir įrankius.
I.
Aukštuolytė pastebi, kad kartais
keliautojams taip patinka viešbučio maistas, kad jie nori bent dalelę išsivežti
ir namo. Pasak jos, pasitaiko ir tokių atvejų, kai keliautojai išvyksta iš
viešbučio pilnu lagaminu obuolių ar kitų maisto produktų. Vis tik etiketo
profesionalė atkreipia dėmesį, kad su savimi galima išsinešti nebent užkandį,
jei jaučiate, kad jo netrukus norėsite, tačiau nedera pasiimti „antrus
pusryčius“ su savimi.
Kelionių organizatoriaus atstovė atsako į dažnai keliautojams
kylantį klausimą dėl mini bare esančių gėrimų ir užkandžių vartojimo: „Dažniausiai keliautojams, įsigijusiems „viskas įskaičiuota“
programą, mini baras būna nemokamas. O tai, kad mini baro prekės yra mokamas,
parodo šalia jo pateiktas kainoraštis. Vanduo viešbučiuose dažniausiai būna
nemokamas, jeigu jo nerandate kambaryje, galima paklausti registratūroje“.
Bendraudami
maloniai gausite daugiau
Poilsiautojai
kartais nedrįsta viešbučio personalo pasiteirauti apie papildomas paslaugas ar
išsakyti savo pastabas, nes bijo atrodyti arogantiški ir nemandagūs. Etiketo
žinovė nuramina, kad tai galima daryti, tačiau mandagiai, o ne reikalaujančiu ar
pakeltu tonu.
„Su
visais dirbančiais žmonėmis bendrauti reikėtų mandagiai ir pagarbiai,
nepriklausomai nuo pareigų. Nevaikyti ir nereikalauti pagalbos grubiu tonu, juk
visas personalas dirba tam, kad viešnagė būtų patogi ir maloni. O jei nesate
patenkinti kambariu ar turėjote kitokių lūkesčių, galima paprašyti kambarį
pakeisti. Viešbučio personalas tikrai tai padarys, jei tik turės galimybę“, –
sako etiketo žinovė ir priduria, kad bendraudami mandagiai ir pagarbiai,
turėsite didesnį šansą gauti tai, ko norite.
Pastabas
darbuotojams, kritiką ar nepatenkintus lūkesčius įvardinti taip pat galima, jos
padeda tobulėti, tačiau svarbu pateikti faktus neįtraukiant emocijų.
Anot
„Tez Tour“ atstovės, dažnai poilsiautojai domisi, ar reikia kloti lovą
viešnagės metu. I. Sapagovaitės- Briedelienės teigimu, lovą kloti galima,
bet nėra būtina.
„Gali
būti, kad kambarinės turi nurodymus, kaip privalo būti sutvarkyta lova, ir
kaskart ją paklos iš naujo. Išvykstant iš viešbučio, lovos pakloti taip pat
nereikia, kadangi kambarinės bet kuriuo atveju turi nuvilkti ir pakeisti
patalynę. Taip pat galioja bendra taisyklė dėl rankšluosčių naudojimo:
panaudotus rankšluosčius, kuriuos norite pakeisti, palikite ant žemės, o tuos,
kuriuos dar naudosite, palikite pakabintus“, – pabrėžia specialistė.
Ji
taip pat išsklaido abejones, ar galima išvykstant iš viešbučio pasiimti kosmetikos
priemones: „Paimti galima tik kūno kosmetiką, šliures, kurios duodamos
kiekvienam svečiui individualiai. Visa kita – rankšluosčiai, chalatai ar kiti
kambaryje esantys daiktai priklauso viešbučiui, todėl negalima jų pasisavinti“.
Vaida Sindaravičiūtė-Kuosė
„Publicum“
+37060636717
v.kuose@publicum.lt