Naujienos
Apklausa atskleidė, ką Lietuvos pirkėjai laiko tvariais produktais
3 iš 4 Lietuvos žmonių mato prasmę parduotuvėje
mokėti daugiau už tvarius ir aplinkai draugiškus produktus, atskleidė
naujausias pirkėjų nuomonės tyrimas. Taip pat paaiškėjo, kad ne visi tvarumo
aspektai žmonėms yra vienodai svarbūs, o skirtingų kartų atstovai turi ir
skirtingą požiūrį.
Šį rudenį prekybos tinklo „Maxima“ užsakymu rinkos
ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanija „Spinter tyrimai“ atliko reprezentatyvią apklausą, kurioje
buvo teiraujamasi pirkėjų požiūrio į tvarius produktus.
„Nuolat analizuojame pirkėjų poreikius, kad galėtume kuo geriau išpildyti
jų lūkesčius. Matome, kad lietuviams išties rūpi tvarumas, esant galimybei jie
renkasi gamtai draugišką produkciją ir pirmenybę teikia aplinkai atsakingiems
prekių ženklams. Tad mūsų darbas – užtikrinti kuo platesnę tokių prekių
pasiūlą, kad tvarus pasirinkimas būtų ne tik naudingas planetai, bet ir kuo
paprastesnis bei patogesnis klientams“, – sako lietuviško prekybos tinklo
„Maxima“ Pirkimų departamento direktorius Marius Tilmantas.
Labiausiai rūpi reputacija ir pakuotė
Naujausia apklausa parodė, kad nors beveik visi tyrimo dalyviams pateikti
aspektai yra vertinami kaip svarbūs, aukščiausiai vertinama pasirodė gamintojo
reputacija. 2 iš 3 pirkėjų teigė, kad šis kriterijus jiems yra labai svarbus
arba svarbus.
Nedaug atsiliko pakuotės reikšmė – 64 proc. apklaustųjų rūpi, ar ji yra
perdirbama, ar pagaminta iš tvarių medžiagų.
Svarbiais aspektais žmonės laiko ir aiškią informaciją apie produkto kilmę
(60 proc.), prekės ekologiškumą (59 proc.), ar ją gaminant laikomasi gyvūnų
gerovės standartų (55 proc.) bei sąžiningai elgiamasi su darbuotojais (53
proc.).
Mažiau pirkėjams svarbu tiekimo grandinės ilgis, ar gaminant naudojami
atsinaujinantys energijos ištekliai, ar yra ženklinimas apie sąžiningą, etišką
prekybą (angl. Fair trade).
Tyrime išryškėjo, kad kai kuriais klausimais egzistuoja ir kartų skirtumai.
Pavyzdžiui, vyresniems nei 55 m. yra svarbiau pakuotės perdirbamumas, aiški
informacija apie produkto kilmę.
Tuo tarpu jaunimas iki 35-erių dažniau nei kitos amžiaus grupės minėjo
sąžiningą gamintojo elgesį su darbuotojais. Jiems taip pat yra svarbiau, ar
gaminant naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai.
Supranta prasmę, bet sprendimą vis dar lemia kaina
Apklausos duomenys rodo, kad didžioji dauguma – trys iš keturių – pirkėjų
už tvarius produktus yra linkę mokėti daugiau: kas dešimtas (10 proc.) neabejoja,
jog tvarūs produktai yra verti didesnės kainos, dar 62 proc. teigia, kad tai
priklauso nuo produkto.
Matančios prasmę mokėti daugiau už tvarius produktus dažniau teigia
moterys, jaunesni nei 35 metų, aukštesnio išsimokslinimo, didesnių pajamų
apklaustieji, Vilniaus ir šalies kitų didmiesčių bei rajono centrų gyventojai.
Visgi tai, kad žmonės supranta, kodėl tvarūs produktai gali kainuoti
daugiau, dar nereiškia, kad jie daugiau pinigų jiems ir leidžia. Didelė dalis
apklaustųjų tokių prekių nesirenka būtent dėl kainos.
Paklausti, kas paskatintų dažniau parduotuvėje rinktis tvarius produktus,
kurių gamyba, transportavimas ir kiti aspektai darytų mažiau poveikio aplinkai,
du trečdaliai paminėjo mažesnę kainą.
M. Tilmantas atkreipia dėmesį, kad situacija sparčiai keičiasi į gerąją
pusę – augant ekologiškos produkcijos pasiūlai, kainos mažėja ir paklausa auga.
„Formuodami „Maximos“ asortimentą, stengiamės plėsti ekologiškų prekių
įvairovę, todėl pastaraisiais metais ekologiškos produkcijos asortimentas
plečiasi, o kainos mažėja. Mažėjant skirtumui tarp įprastų ir ekologiškų prekių
kainų, aplinkai draugišku būdu pagamintus produktus renkasi vis daugiau
pirkėjų. Svarbu paminėti, kad didelę dalį ekologiškos produkcijos tiekia
Lietuvos gamintojai, kurie vis daugiau dėmesio skiria veiklos tvarumui“, – sako
„Maximos“ Pirkimų departamento direktorius.
3 iš 10 apklaustųjų sakė, kad juos pastūmėtų aiškesnė informacija ant
pakuotės apie tvarumą. Penktadalis teigė, kad įpročius galėtų pakeisti didesnė
tvarių produktų pasiūla, ir tik 6 proc. sakė jau ir taip dažniausiai perkantys
tvarius produktus.
„Spinter tyrimai“ reprezentatyvią apklausą atliko rugsėjo 16-20 dienomis.
Visoje šalyje buvo apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.
Apie prekybos tinklą „Maxima“
Tradicinės
lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės – mažos kainos ir platus, ypač
lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti
bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių
mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje
veikia daugiau nei pustrečio šimto „Maximos“ parduotuvių, kuriose dirba daugiau
nei 12 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 400 tūkst. klientų.
Daugiau
informacijos
El. paštas komunikacija@maxima.lt