Naujienos
Naudojimosi programėlėmis sąlygas skaito tik 3 lietuviai iš 10: kodėl jas nagrinėti turėtume dažniau?

Siųsdamiesi naujas programėles ar registruodamiesi socialiniuose tinkluose naudojimosi sąlygas visada skaito tik 28 proc. Lietuvos gyventojų, rodo Baltijos šalių tyrimas. Lietuviai šiuos dokumentus dažniausiai peržvelgia pripuolamai, o kartais su sąlygomis tiesiog sutinka ir jų visiškai neskaito. Ekspertai sutaria, kad šias sutartis būtina vertinti kaip ir tas, kurios pasirašomos, pavyzdžiui, bankuose – visada skaityti ir susipažinti bent jau su svarbiausiomis sąlygomis, siekianti sužinoti ne tik savo įsipareigojimus, bet ir teises.
„Terms and Conditions“ – kas tai?
Vartotojų
sutartys ar papildomų sąlygų dokumentai dažnai atpažįstami anglišku terminu
„Terms & Conditions“ (kitur – „Terms of Service“ ar „Terms of Use“). Šias
sutartis vartotojai dažniausiai sutinka registruodamiesi interneto puslapiuose ar
prieš atsisiųsdami programėles jų parduotuvėse. Norint tęsti pasirinktą
procesą, su sąlygomis sutikti privaloma, antraip produktu naudotis negalima.
Būtent dėl šios priežasties žmonės neretai šių, ilgus puslapius užimančių dokumentų,
skaityti nesivargina ir „pasirašo“ jų tinkamai neperskaitę.
„Šie
dokumentai savo esme yra normalus ir teisiškai galiojantis susitarimas tarp
produkto kūrėjo ir jo vartotojo. Tad kaip ir bet kurias kitas sutartis, taip ir
šias būtina peržvelgti ir susipažinti su jose esančiomis sąlygomis. Ne tik
todėl, kad nebūtumėte apgauti, bet ir tam, kad žinotumėte savo atsakomybes.
Deja, tam laiko Baltijos šalyse skiria tik maždaug 3 žmonės iš 10, rodo
„Huawei“ inicijuotas kibernetinio saugumo raštingumo tyrimas[1]“, – sako Audrius Granickas,
„Huawei Mobile Services“ verslo vystymo ir operacijų vadovas.
Tiesa, šie
dokumentai dažniausiai būna ypač ilgi ir parašyti sudėtinga teisine kalba – tas
taip pat atbaido vartotojus nuo jų skaitymo. Carnegie Mellon universiteto
tyrėjai dar 2012 metais nustatė, kad standartiniam interneto vartotojui
prireiktų 76 darbo dienų per metus, kad šis atidžiai perskaitytų visas
vartotojo sutartis internete. O šiemet „Visual Capitalist“ paskaičiavo, kad,
pavyzdžiui, „Facebook“ sutartį užtruktų perskaityti 17 valandų, „Tinder“ – 25
valandas, o „TikTok“ – net 31 valandą.
„Visiškai natūralu, kad dėl didelės sutarčių apimties vartotojai verčiau su jomis sutinka jų neskaitę nei skiria ištisas valandas teksto nagrinėjimui. Vis tik peržvelgti bent jau svarbiausias dokumento dalis būtina visada – susipažinkite su savo atsakomybėmis, iškilusių problemų sprendimo praktikomis ar kitais, kasdienybėje praversiančiais, aspektais“, – pataria A. Granickas.
Uoliausiai skaito Lietuvos senjorai
„Huawei“
inicijuotas tyrimas parodė, kad Lietuvos gyventojai papildomas sąlygas taip pat
dažniausiai skaito pripuolamai (30 proc.), su jomis tiesiog sutinka (21 proc.)
arba jų visiškai neperžvelgia (9 proc.). Vis tik nemaža dalis respondentų
teigia, jog sutartis skaito visada.
„Visose
trijose Baltijos šalyse matome ryškią tendenciją, kad kuo vartotojai vyresni, tuo
dažniau jie peržvelgia papildomų sąlygų dokumentus. Lietuvoje dažniausiai tai
daro žmonės nuo 65 iki 75 metų, pensijoje jau esantys gyventojai. Mažiausiai stropūs
yra jauniausi respondentai – 18–24 metų amžiaus jaunuoliai. Tiesa, sąlygų
visiškai neskaito panaši dalis žmonių visose amžiaus grupėse – vidutiniškai 10
proc. žmonių“, – sako A. Granickas.
Dažniausiai
sutartis kiekvieną kartą peržvelgia šiuo metu darbo neturintys ar jo ieškantys
žmonės, žemiausias pajamas gaunantys respondentai. Tad ryškėja dar viena
tendencija – kuo daugiau uždirbama, tuo papildomoms sąlygoms perskaityti
skiriama mažiau dėmesio ir pastangų.
„Tai gali
būti susiję su interneto vartojimo įpročiais – kompiuterius darbui ir
laisvalaikiui kasdien naudojantys respondentai su šiomis sutartimis susiduria
dažniau ir žino, kad jų neperskaitę, tiesioginės žalos iš karto nepajus, tad
jas vertina mažiau atsakingai. Kitose Baltijos šalyse situacija panaši, tačiau
Lietuvoje sutartis skaitome atidžiau – jas visada nagrinėjančių mūsų šalyje yra
28 proc., kai Latvijoje – 23 proc., o Estijoje – 24 procentai. Vis tik,
vertinant absoliučiai, tokie skaičiai nedžiugina – kaip ir ką pasirašo, turėtų
žinoti ir vertinti gerokai didesnė dalis vartotojų”, – mintimis dalijasi A.
Granickas.
Skaitantiems
– malonios staigmenos
Nors naudojimosi
internetu sąlygas skaityti gali būti nuobodu, tą daryti verta, nes jos padeda
susipažinti ne tik su kylančiais įsipareigojimais, bet ir vartotojo teisėmis,
asmens duomenų apsaugos nuostatomis, o kartais slepia ir malonių staigmenų.
„Pavyzdžiui,
registruodamiesi „Huawei App Gallery“ programėlių parduotuvėje, vartotojai savo
sutartyse ras daug naudingos informacijos apie tai, kokios pagalbos gali
sulaukti, jei kuri nors programėlė neveikia tinkamai ar susiduriama su kitomis
problemomis. Tad sutartyse – ne tik įsipareigojimai, bet ir iš tiesų naudinga
informacija, todėl jas būtina skaityti. Norėdamas šią pamoką išmokyti savo
vartotojus, 2005 metais interneto puslapis „PC Pit-stop“ savo sutartyje
uoliausiems skaitytojams netgi paslėpė netikėtą staigmeną – įtraukė eilutę:
„Dovanojame 1000 JAV dolerių tiems, kas skaito šią dalį“. Vis tik vartotojai
nesivargino peržvelgti sutarties ir prireikė net keturių mėnesių, kad kažkas
pastebėtų šią „akciją“ ir atsiimtų dovaną“, – pasakoja A. Granickas.
Be abejo,
tokias sutartis būtina peržvelgti ir norint įsitikinti, kad jose nėra paslėptų
sąlygų. Bet A. Granickas įspėja, kad apgavystės atvejai – itin reti.
„Žinoma, kaip
ir bet kurioje sutartyje, taip ir čia gali būti įtraukta apgaulingų punktų. Bet
toks elgesys yra neteisėtas ir įprastai kūrėjai, saugodami savo reputaciją ir
siekdami vystyti sąžiningą verslą, tokių veiksmų nesiima. Ar įtarimų keliančių
formuluočių dokumente nėra, verta atkreipti dėmesį tuo atveju, jei planuojate
naudotis mažiau žinomu produktu ar puslapiu“, – pataria „Huawei“ ekspertas.
Norėdami gauti reguliarias „Huawei Consumer BG“ naujienas, sekite mus:
Facebook: https://www.facebook.com/huaweimobile/
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobile
Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobile/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiDeviceCo
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/10617746/
Susisiekite su mumis:
Justė Karpavičiūtė
„Huawei“ komunikacijos vadovė Baltijos šalyse
Tel. nr. +370 695 95176